Servo voor versn.bak

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 10 jan 2022 10:44

Nee, het pasmaken van de kap waren de veranderingen. Dus alleen fysieke en geen elektronische veranderingen.
Daarom snap ik jhet ook niet meer. En ook dat die servo al warm wordt als deze alleen is aangesloten en niet 'werkt'.
Ook een beetje bizar. De stuurservo blijft na een tijd flink gewerkt te hebben gewoon (nagenoeg) koud.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door WillemH » 10 jan 2022 13:18

Heb alles nog eens terug gelezen wat je over de Ex-Real hebt geschreven en ben op het punt aangeland dat mijn ideeën een beetje op zijn. Het moet op te lossen zijn, maar daarvoor moet ik het ding voor m'n neus hebben liggen. En dat is, gezien de afstand, niet echt een optie. Nog één ding wat me niet helemaal duidelijk is: welke servo is kapot gegaan?
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 10 jan 2022 16:30

Het was de stuurservo : Feetech FT5325M. En de Injora 5014 (een extra korte of lage) is dus later dat probleemgeval geworden.
Het is gewoon dat corona oo dit moment alles in de soep laat lopen maar ik ben best bereid om er een 'dagje uit' van te maken om een meer ervaren bouwer eens de zaak te laten bekijken. Het is niet dat de Jeep niet kan rijden, je zet de bak gewoon vast in 1 of 2, maar het steekt gewoon dat ik niet achter het probleem kan komen waarom dit gebeurt. Ik bedoel, Vries is niet het einde van de wereld. Toch?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door coopertje » 10 jan 2022 22:41

Als ik vast zit met iets dan probeer ik terug te gaan naar de meest simpele configuratie. In dit geval zou ik alles loshalen van de ontvanger, dan beginnen met alleen de ESC in kanaal 2. Testen of de motor draaid, Daarna de stuurservo ln kanaal 1, hevel los van de stuurstang en testen. Blijft alles nu heel, stuurhevel op de stuurstang en eindpunten controleren. Zo bouw je alles op totdat je tegen het probleem aanloopt. Het is een bekend probleem met de exreal dat het schakelen niet lekker wil, dat kan je servo's kosten.....
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
JurjenF (12 jan 2022 11:27)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door Cesco » 10 jan 2022 22:43

^^^ hele goede tip. Werkt voor mij ook altijd.

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 11 jan 2022 10:31

Die aangegeven volgorde om te testen/op te bouwen heb ook idd gedaan. Maar de vraag is nog steeds : waarom werkte het een tijd zoals het hoort en dan 'ineens' die gekke toestand? Daar kom ik dus niet achter. Ook het feit dat die bewuste servo al warm wordt als deze alleen maar is aangesloten. Zonder ingeschakeld te zijn. Dus gewoon : servo in ch.3 - zender aan - auto aan en niks doen. Na een korte tijd, nog geen minuut, voel je dat de servo warm wordt. Als ik de servo een tijdje gebruik, los gekoppeld van de vers.bak dus, dan wiordt-ie nog (veel) warmer. En gaat de stuurservo, ch.1 uiteraard, doldraaien. Snel uitzetten voorkomt dat ook deze naar de haaien gaat (denk ik).

En dan zeggen ze dat het rc-gebeuren geen rocket-science is... :geek:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door WillemH » 11 jan 2022 11:32

Er gebeuren vreemde dingen daar. Zou het dan toch een zender/ontvanger gerelateerd probleem zijn? Vind die ontvangers va Dumbo ook maar vreemde dingen met al hun extra aansluitingen. En zo klein zijn ze ook niet, maar dat ter zijde...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door Dustin » 11 jan 2022 12:27

De schakelservo van mijn CrossRC werd ook heel warm en was doorgebrand.
Eenzelfde nieuwe geplaatst en deze werd ook meteen warm, heel veel zitten testen en proberen.
Maar die servo bleek uiteindelijk te licht te zijn voor de 2-speed waardoor deze eigenlijk continu maximaal aan het werk was om zijn positie te behouden met als resultaat warm worden en doorbranden.
Zwaardere servo geplaatst, ook die was vrij snel kapot, maar dat was mijn fout aangezien ik de endpoints niet had aangepast.
Nieuwe servo en de endpoints weer goed ingesteld, sindsdien geen problemen meer gehad.

Maar die servo bleef losgekoppeld gewoon koud, dus dat kan ik ook niet helemaal plaatsen.

edit: ik zie nu dat je al een 13kg servo gebruikt, zelfs in de relatief zwaar lopende 2-speed van de CrossRC is 12kg ruim voldoende om probleemloos te schakelen.
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
JurjenF (12 jan 2022 11:27)

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door coopertje » 11 jan 2022 12:34

JurjenF schreef: 11 jan 2022 10:31 Die aangegeven volgorde om te testen/op te bouwen heb ook idd gedaan. Maar de vraag is nog steeds : waarom werkte het een tijd zoals het hoort en dan 'ineens' die gekke toestand? Daar kom ik dus niet achter. Ook het feit dat die bewuste servo al warm wordt als deze alleen maar is aangesloten. Zonder ingeschakeld te zijn. Dus gewoon : servo in ch.3 - zender aan - auto aan en niks doen. Na een korte tijd, nog geen minuut, voel je dat de servo warm wordt. Als ik de servo een tijdje gebruik, los gekoppeld van de vers.bak dus, dan wiordt-ie nog (veel) warmer. En gaat de stuurservo, ch.1 uiteraard, doldraaien. Snel uitzetten voorkomt dat ook deze naar de haaien gaat (denk ik).

En dan zeggen ze dat het rc-gebeuren geen rocket-science is... :geek:
Warmte is vermogen. Heb je de spanning al gemeten die uit de ECS komt en de ontvanger en servo's voed? Kan de servo de spanning wel aan? Vroeger was het 4.8V, tegenwoordig is 6V de standaard. Wordt de schakelservo ook warm als die als enige aangesloten is? Zo niet dan zou het kunnen dat je de interne BEC van de ESC overbelast en dat die gek gaat doen....

Andere overweging, blijft alles heel als je de schakelservo eraf laat? Dan kun je ook de bak in de lage versnelling locken, dat heb ik bij mijn Exreal ook gedaan. Gaat hard zat voor een crawler....

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 11 jan 2022 21:38

Dat meten van de spanning heb ik nog niet gedaan. Goed idee. Zal ik alsnog eens doen. Ik heb een 60A esc. Misschien toch nog te licht? En met die ingebouwde bec kun je niet veel.
En nee, ik heb die bak niet echt nodig maar omdat-ie erin zit wil ik wel dat het werkt. Eigenlijk.
En het hindert mij in mijn slaap dat ik er niet achter kan komen wat het probleem is :twisted:
@Dustin: de servo wordt warm als deze wel op de ontvanger is aangesloten maar niet werkzaam is. En de endpoints zijn voor het schakelen wel goed.
@WillemH ik heb die Dumbo ontvanger eigenlijk aangeschaft wegens die extra (licht)aansluitingen. Maar dat werkt niet zoals het moet....Vandaar dan toch maar die LaneBoys controler. Maar daar speelt de douane op dit moment mee denk ik.
Op dit moment meer bezig met de inbouw van de knipperledjes in de spatborden en front en met de verlichting van de HB Defender. Dus misschien als ik het gewoon even laat liggen dan komt er wellicht een 'brainwave' ergens van iemand. Of van mijzelf :ugeek: .
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten