2 auto's 2 zenders?

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: 2 auto's 2 zenders?

Bericht door Cesco » 29 sep 2021 21:54

JurjenF schreef: 24 sep 2021 15:58 Als je 2 auto's hebt kun je die dan aansturen met 1 zender? Oftewel : kun je bij een bepaalde zender 2 ontvangers kopen?
Of heb je bij elke auto een andere zender/ontvanger nodig?
Buiten de goede tips hierboven ter aanvulling.

Of dit kan hangt van de zender af. Je hebt een zender nodig met geheugen voor meerdere ontvangers. Dat is wel even een belangrijk iets om mee te geven. Met name de vaak bij RTR meegeleverde zenders hebben die optie niet. Grofweg gezegd (maar klopt ook niet altijd) hebben meestal de meerkanaals zenders WEL de optie om meerdere ontvangers (en dus RC auto's/boten/vliegspul etcetera) te koppelen. Vaak hebben ze dan een geheugen voor 10 of meer ontvangers. Mijn Flysky GT3C met hack firmware heeft zelfs geheugen voor 60 RC modellen.

Zeg nooit nooit, ook een zender met maar geheugen voor 1 ontvanger lukt het mee. Maar dan in de meest onpraktische manier. Bij elke auto wissel moet je dan de ontvanger van deze auto opnieuw koppelen met de zender, waarmee je de ontvanger van de andere auto ontkoppelt. Er is immers maar geheugen voor 1 ontvanger. Omdat dit geen doen is en de kosten meevallen zeker bij iets als een Flysky. Is dat de beste optie. En een aparte zender kopen heeft meer voordelen, zoals meer kanalen t.o.v. de meestal maar 2 of 3 kanalen van een eenvoudige zender c.q. de meeste RTR zenders. Meer kanalen betekent dat je vanaf je zender andere zaken kunt bedienen. Afhankelijk van wat je aansluit. Verlichting, een DIG, 2 speed, 4WS (vierwielbesturing), een winch (lier), etcetera.

Wat je dan als zender kiest is aan jou en je budget. Spektrum is genoemd, Flysky ook. Beide populaire opties. Iets om mee te laten spelen buiten de aanschaf van de zender. De kosten van de ontvanger. Die kunnen tussen de merken enorm verschillen.

De Flysky GT3C wil ik dan nog aanbrengen als optie. Mits je een beetje handig bent met computers en deze zelf durft te herprogrammeren middels een firmware upgrade. Ik heb momenteel nog 4 van deze zenders. Oorspronkelijk 3-kanaals en geheugen voor 10 ontvangers. Na firmware update 8-kanaals en geheugen voor 60 ontvangers. De mijne heb ik al 7 jaar in gebruik. Ontvanger keuze's, 3, 6 en 8 kanaals. Kosten ontvangers tussen de 3 en 10 euro. Veelzijdige zender, bulletproof gebleken, lange levensduur en ongeveer 300 meter range. De GT3C vind je voor tussen de 3 en 5 tientjes en met een beetje zoeken op AliExpress / Banggood / Ebay / Amazon vind je zelfs al reeds gehackte 8-kanaals versies.

Ben je minder handig, dan is bijvoorbeeld de optie van Willem ook een hele goede. De optie van Patrick biedt een groot overzichtelijk scherm, de optie van zanthrax is een waterproof en schokbestendige optie. Het is maar net wat je zoekt.

Ontvangers maak ik altijd zelf waterproof (zender ook overigens). Even de case openmaken en printplaat insmeren met conformal coating.

Welke zender is uiteindelijk dus een persoonlijke keuze. Ieder heeft andere wensen. Staan genoeg goede opties in dit topic.
Voordeel is dat je mits de zender gekozen die past bij jouw wensen, je er heel lang mee kan doen voor je huidige en toekomstige RC modellen.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Patrick (29 sep 2021 22:24)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: 2 auto's 2 zenders?

Bericht door JurjenF » 30 sep 2021 16:38

Dank voor de goede aanvulling!
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten