Wat aan te schaffen

Vragen over gereedsschap, of wil je het bouwverslag van je 5-assige CNC bank met ons delen? Het kan allemaal hier.
JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Wat aan te schaffen

Bericht door JurjenF » 24 sep 2021 17:04

Ik heb weliswaar een body en een chaissis gekocht maar die laatste moet je helemaal in elkaar schroeven.
Welke inbussleutels kan ik het beste kopen? Qua maten dan. Wat komt het meeste voor? Ik dacht zelf aan (ongeveer) 1-4 mm. Maar ik zie ook wel héle kleine schroefjes in een videootje voorbijkomen (van Cesco over de 3Racing Crawler EX Real).
En dopsleuteltjes voor de wielen en dergelijke?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door Wouterb » 24 sep 2021 17:10

1,5 , 2 , 2,5 , 3. dan heb je de meeste inbusjes te pakken.
Een paar schroevendraaiers, kruis en plat.
Dop of steeksleutel 5,5 en 7 voor M3 en M4 moeren.
Knip-, knijp- en punttangetje.
en een hamer om alles wat niet past och pas te maken.... :lol:
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door JurjenF » 24 sep 2021 19:24

En is het te ruim dan gebruiken we schuim..... :lol:
Dank. ik ga eens kijken welke setjes die maten hebben. Wielen zitten meestal met M4 vast denk ik?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door zanthrax » 24 sep 2021 20:41

Niet voor gereedschapsets gaan.
Bij een doe-het-zelf zaak betaal je te veel voor een hoop gereedschap dat je niet nodig hebt.
Bij RC specifieke sets betaal je te veel voor het gereedschap dat je nodig hebt van lage kwaliteit.
1.5, 2 en 2.5 mm imbus schroevendraaiers, los van Wiha of Wera. Op 1/10 auto's kom je 2.5 weinig tegen, 3 helemaal niet.
Een 5.5mm steeksleutel is handig voor M3 moertjes. Voor de M4 moertjes op de wielen gebruik ik zo'n kruisdingetje dat je bij elke auto krijgt.
Verder nog een goeie combitang en je bent al een heel eind.
Een elektrische schroevendraaier is bonus. Ik gebruik m vooral om dingen uit elkaar te halen. Voor monteren ben ik meestal bang om de schroefdraad in het plastic kapot te draaien.

Als ik ga rijden heb ik alleen dit bij + een zakje met verschillende schroefjes, moertjes, ringetjes, ball-ends en natuurlijk kabelbandjes.
IMG_20210924_204908851.jpg
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door Jeeppeet » 25 sep 2021 10:25

Die paar rotaties zou ik ook geen electrische gebruiken. Of er moet een piepjkleine bestaan met weinig power om ff te helpen bij t indraaien.
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door Cesco » 29 sep 2021 22:24

Op mijn Youtube kanaal staan al wat handige reviews voor RC gereedschap.

RC gereedschap is absoluut het meest ondergewaardeerde deel van de hobby, maar stiekem één van de belangrijkste aspecten. Je gebruikt het vaker als je denkt. Je kunt twee kanten hierbij kiezen. Wouter heeft al een uitstekend lijstje geplaatst.

Je kunt voor goedkoop gaan, dit zal zeker een tijdje meegaan. Maar vaak is de pasvorm niet perfect en veroorzaakt vaak doldraaien van de schroeven.

Je kunt ook voor meteen kwaliteit gaan . Dat is wat ik momenteel doe. Goede merken zijn o.a. MIP, Hudy en Wera. Ik adviseer juist wel RC specifiek gereedschap. Dit heeft met de toleranties maken en de pasvorm van deze merken is aanzienlijk beter. Ik heb geen schroef meer dolgedraaid met mijn MIP set. Echter, vaak zal je toch ook mix en match moeten doen. Zo heeft MIP geen kruisschroevendraaiers, maar wel hele goede hex schroevendraaiers. Heb pas een Wera dopsleutels gekocht voor scale schroeven, Voor Tamiya builds heb je weer een JST schroevendraaier nodig, dus ik heb ook een Tamiya setje. Ene merk is sterk in dit, andere merk weer sterk in dat.

Nu ben ik een gereedschap verzamelaar, dus misschien niet beste voorbeeld. Maar ik zie het zo, ik grijp zelden mis en het sleutelt veel fijner met goed gereedschap.

Ik zou met de basis beginnen en naar mate de hobby vordert uitbreiden. Zo heb ik het ook gedaan. Ik ben zelf ooit gestart met een Tamiya setje en een Duratrax setje. De Duratrax slijt wat sneller. Bepaalde hex maten gebruik je gewoon wat vaker, zeker de 1.5, 2. en 2.5. De Tamiya set is beter in kwaliteit. Het heeft voor eerste tijd voldaan. Maar na aanschaf MIP, Wera, merk je toch het verschil. Zou ik het overnieuw doen met mijn huidige ervaring en kennis dan zou ik direct MIP, Hudy of Wera kopen. Kost meer, maar scheelt ook veel frustratie met dolgedraaide schroeven, wat ik door de betere pasvorm nu niet meer heb.

Onder op de foto zie je ook wat liggen van Savox en Aka en Tekno RC. Dat neem ik altijd mee in mijn rugzak bij meetings, Kan ik bijna alle noodreparaties mee doen. Voor thuis gebruik ik mijn betere sets.

Wat elektrische schroevendraaier betreft. Dit is wel een super optie, de DeWalt DCF680G2 gyroscopic cordless schroevendraaier. Je bedient deze door met je pols te draaien, heel veel controle!

mip.jpg
tools.jpg

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door JurjenF » 30 sep 2021 16:44

Ik kan er wel wat mee. Zal eens goed zoeken op i-net. Ik zie ook die 'bol'hexen. Goeie optie of liever eerst de 'gewone'?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door WillemH » 30 sep 2021 19:19

Absoluut niet die bol-dingessen, bij de maten/soorten boutjes waar wij mee werken gaan die bolkoppen niet ver genoeg in de kop van de bout. Je sloopt meer dan je vast draait.
104945.jpg
Dit soort setjes zijn in diverse prijsklassen te koop. Het voordeel van dit spul is dat de kop volkomen vlak is.
104945_2.jpg
Daardoor past het goed in die kleine boutjes. Getoonde set is slechts voorbeeld...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door JurjenF » 01 okt 2021 12:24

dayt was ook mijn idee. Maar soms, als je onder een hoek moet werken kan het makkelijk zijn. Tenminste, in de 1/1 wereld.
Maar met dat kleine spul had ik al mijn bedenkingen.Je kan er ook niet al teveel kracht mee zetten. Misschien beter de gewone inbus, die met een 90 gr. hoek gebruiken.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Wat aan te schaffen

Bericht door WillemH » 01 okt 2021 17:49

Controleer dan even of de uiteinden mooi vlak zijn (zoals die dingen uit mijn foto). Meestal is dat nl. niet het geval en zit je weer met het "net niet ver genoeg in het kopje" verhaal. Gaat een paar keer goed en dan draai je de boel dol...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten