Bouw Jeep Wrangler JK

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 12 nov 2021 16:22

De volgende stap is ook binnen : Dumborg 6-kanaals zender en ontvanger. Ik had niet zo in de gaten dat de ontvanger wel heel erg klein is.....Maar dat schept wel weer mogelijkheden om deze makkelijk kwijt te kunnen. Ook voor volgende projecten.




HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 25 nov 2021 19:06

De ESC en de servo's en de zijknippers vandaag ontvangen. Die voor de versnellingsbak te bedienen is een kleintje van 14 kg en de stuurservo een waterdichte van 25 kg. En de ESC ....ehhh ja, weer een beginnersfout :oops: hij (zij?) is brushless. Nooit op gelet dus bij bestellen. Mooi dom. Maar goed, een brushed al besteld en ook een programmeerkaart voor die brushless (sensorles dat dan weer wel). Ik zoek er wel een juiste burshless motor bij en dan heb ik ook een setje. Kan ik die later mooi vergelijken.
En dan de stuurservo : de besturing steekt, met de stabdaardbumper van de Wrangler, wel erg kwetsbaar vóór en onder die bumper uit. en met mijn HB ZP1002 heeft een aanrijdinkje met een steen al de stuurstanf gekost (komt nu trouwens een metalen in want de reparatie die ik had gemaakt hield dus niet) en als ik het zo zie....Er zal een stuk uit de onderkant van de bumper moeten worden gehaald om de boel niet vast te laten lopen. En dan camoufleren. Denk ik nog over na.
De servo voor de bak heb ik zodanig aangepast, althans de bevestiging ervan dan, dat deze nu liggend op een nog te maken alu plaat komt Een goeie vriend werkt in de rvs-business en maakt 'even' twee plaatjes :dance: . Dan kan ik daar ook de reciever op plakken. En omdat ik die platen iets uit laat steken en een alu buisje heb gekocht maak ik er een rockslider van. Er één kant en klaar kopen wordt het niet want of te lang of te kort.
Nu nog even de nepclignateurs in de spatschermen weghalen en de nieuwe echte ledjes plaatsen. Dat ziet er al beter uit. Het aansluiten heb ik al in de 'verlichting' topic geplaatst.

En omdat ik ergens de plastic antenne kwijt ben geraakt (vast en zeker ergens in de stofzuigerzak vrees ik) kan ik ook een beter maken. Alleen jammer dat de 'aanluiting' ook weg is. Vind ik wel wat op.

De bestelde spulletjes komen ergens half december dus nog ff geduld voor er gereden kan worden. Eerst nog maar op de al aanwezige 3500mAh Li-ons. die wil ik parallel schakelen met een kabel zodat er langer gereden kan worden. En de accu's op 2 plekken kan plaatsen en zo gewicht verdelen.

De zijknipperlichtjes :
AfbeeldingZijknippers_2 by Jurjen Fellinger, on Flickr

De beide servo's en ESC:


De ESC-gegevens:


Zoals de besturing uitsteekt :


En van opzij :
Laatst gewijzigd door JurjenF op 15 jan 2022 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door Wouterb » 26 nov 2021 11:06

Kan je de servo horn niet 180° draaien? Zodra ie naar achteren steekt?
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 27 nov 2021 10:20

Ik heb dat idd bekeken maar dan is er onvoldoende ruimte. Maar wellicht vind ik er nog wat op. De stuurservo is van normale afmetingen. De servo die ik voor de versn.bak heb is een korte versie. Als er daar een 25kg van te koop is dan kan ik de servo idd wat meer naar achter plaatsen. Deze loopt nu tege de motor aan als die naar achter gaat dus dat is geen optie.
Het blijft een uitdaging om alles goed en netjes te krijgen :doh:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 28 nov 2021 13:04

Ik heb een stuk van de onderkant van de voorbumper weggehaald. Daar moesten toch stukjes af om bij volledig ingestuurde wielen deze vrij te houden. Ik ga van een alu plaatje een beschermplaat maken die ik aan de 'rest' van de bumper maak. Dan kan ik de hoek zo maken dat de wielen vrijblijven bij insturen en de stuurstang/servoarm beschermd zijn. Als de plaatjes binnen zijn zal ik fotootjes plaatsen.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 07 dec 2021 18:43

We hebben weer wat onderdeeltjes binnen : de Tamiya 'lichtmachine', de ledhoudertjes, de kentekenplaatjes voor de Wrangler, de alu plaatjes en wat spul voor de ZB1002. Geen foto's want Flickr weigert elke medewerking tot inloggen. Maar ach, onderhand weten we allemaal hoe dat spul eruit ziet toch? Ga wel foto's plaatsen als die zijplaten zijn gemaakt met de rocksliders erop. Dan is er weer echt nieuws :D. Het wachten is nog op de juiste ESC en dan zou de wagen wellicht nog voor 2022 op kenteken gezet kunnen worden en afgeleverd aan de eigenaar.... :lol:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 13 dec 2021 20:08

Vandaag weer even aan de Wrangler gewerkt. De zijplaten pasgemaakt en aangebracht. Daarop de ingekorte servo tbv de versnellingsbak gemonteerd. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van van de originele montagebeugel die ik vakkundig (nou ja) gesloopt heb en kleine stukje gebruikt om de servo vast te zetten. Dat leverde een goed schakelende bak op maar, geen voordeel zonder nadeel, de kap zit er nu een beetje scheef op. De servo is nog een paar mm. te lang :cry: . Als ik hem een beetje schuin monteer zal het beter passen denk ik maar dan moet-ie nog wel goed schakelen. Iets voor komende week.
Uiteindelijk het chassis rijdend gekregen met de nieuwe esc. Was nog wel even een dingetje om eea op de goede manier aan te sluiten want die aanwijzingen schitteren door afwezigheid in de manuals. Voor de gevorderde bouwer appeltje-eitje maar ik moest de hele zaak uitpluizen : welke kleur waar en hoe dan.
De stuurservo en de naar buiten stekende stuurstang beviel mij niet en dus geprobeerd de servo om te draaien. Dat ging ook niet zo 1-2-3 want uiteindelijk, na nog 'tussengaatjes' te hebben geboord in de houders op het chassis, een tijd bezig geweest om dat armpje af te stellen. Is nog niet 100% maar ut dut ut. Vervolgens moest uiteraard nog weer gevijld en geslepen worden want de servo liep vast op de, zeg maar, radiator achter de grill./ Dus daar wat van afgeslepen en in 1 hoekje iets te enthousiast geweest. Afijn ; op den duur maar een metalen grill erachter dan is dat ook weer opgelost. Voor nu even een beetje plamuur en wat verf, zie je er ook bijna niets meer van.
En dan is de komende klus de verlichting.....Zie daar behoorlijk tegenop want ik heb er 0% verstand van. En de aansluitingen van het Tamiya doosje komen ook niet overeen met de aansluitingen aan de linkerkant van de ontvanger. Dus voor nu heb ik nog geen idee hoe dit moet. De ontvanger heeft de mogelijkheid om diverse soorten verlichting aan te sluiten, zoals kop-, achter-, rem- en knipperlichten die dan via de zender aangestuurd kunnen worden maar ja....die verschillende stekkertjes en het feit dat de aansluitingen op de ontvanger 2 polen hebben en de ledjes van Tamiya 3.....Alle hulp is welkom !

De aangebrachte zijplaten (die ik maar niet ga verven) :

AfbeeldingZijplaten by Jurjen Fellinger, on Flickr

Voorlopige plek esc/ontvanger

AfbeeldingEsc_reciever_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Stuurservo oplossing :

AfbeeldingStuurservo_oplossing_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingStuurservo_oplossing_03 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingStuurservo_oplossing_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Het gaatje in de radiator (die gelukkig niet lekt....)

AfbeeldingRadiator_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

De boosdoener voor de scheef staande kap :

AfbeeldingScheve kap_boosdoener by Jurjen Fellinger, on Flickr

Het verlichtingsboxje :

AfbeeldingVerlichting by Jurjen Fellinger, on Flickr

En dan het overzicht nog weten te bewaren....:

AfbeeldingLekker bezig by Jurjen Fellinger, on Flickr

En mijn oplossing om meer 'power' te hebben :

AfbeeldingBatterij_oplossing by Jurjen Fellinger, on Flickr

En oh ja, de originele shocks (zoals aangegeven in mijn topic onder schokbrekers) lekke nu niet meer een beetje maar erg. Ik heb de achterste nu even vervangen door een paar die ik voor mijn HB-ZP1002 had aangeschaft maar die moet nu maar even wachten. Ga ze maar uit elkaar halen maar of ik er wat mee kan???
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 15 jan 2022 16:45

Tussendoor even aan de 'speelgoed' HB Defender geknutseld. Omdat ik eerst de schijnwerpers op de bumper/beugel had gemonteerd was dit niet zo'n goed plan: de bumper zit aan het chassis vast en de draden door de body. Uiteindelijk brak er uiteraard 1 af, de led zelf dus. In het zakje van alle raampjes van de 3Racing EX gezocht en een mooi beugeltje gevonden die ik in de grill net boven de bumper en 'winch' heb gemonteerd. Dat zit beter natuurlijk. Ach, al doende leert men op den duur best wel iets. Ook om dat 'afval' gewoon te bewaren voor 'je-weet-maar-nooit'. :P Nu nog even de gaatjes in de beugel dichten. En oh ja, dat touw is voor even : zoek nog een mooi staaldraadje en haak.

AfbeeldingDSCN2280 by Jurjen Fellinger, on Flickr
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 27 jan 2022 18:50

Nu het 'lichtplan' van de Defender werkt is deze eigenlijk klaar.
Met de Wrangler ben ik nu begonnen met het lichtplan. De LaneBoys controler was al binnen en aan het uitdenken hoe eea netjes en overzichtelijk kan worden ingebouwd. Steuntje gemaakt waar de controler met een soort klitteband ding wordt opgemaakt zodat-ie er ook weer makkelijk uit kan. Ik heb mij ook bedacht om de leds niet rechtstreeks op de controler te solderen maar via jst (Bec) stekkertjes m/v te koppelen. Die m/v setjes zijn besteld dus dat duurt nog even. Dan wordt het uitfigelieren (ja, geen ABN, ik weet het) hoe alles moet gaan werken. Er zit een 30 blz. handleiding bij.... :geek: Als ik zover ben plaats ik wel een foto. Ook is een mooi dakrail setje besteld. Dat vind ik mooier dan een imperiaal. Die zou ik er in het echt ook niet opgezet hebben, die dakrails wel (als het kon, maar nu kan alles :D ). Cesco maakt een mooie hardcover voor het reservewiel en dan is-ie klaar. Denk ik. Hoop ik. (oh ja: een trekhaak misschien?). Het enige wat ik nog steeds niet heb kunnen vinden, ondanks alle tips, is een goed bestuurderspoppetje. Maar ja, die kan er altijd nog wel in.
En dan i het alweer tijd voor Project 2 : de overlander Cherokee. Ach, het houd me bezig.... :lol:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 06 feb 2022 11:46

Om haar iets minder saai te maken dakreling aangebracht. Kan met en zonder dakdragers maar zonder vind ik sexier :lol:

AfbeeldingDakreling by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingMet dakdragers_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

De nieuwe plek van de stuurstang geeft weliswaar meer veerweg maar de lage positie lijkt mij ook niet alles. Het is het één of het ander lijkt mij (tot nu toe)

AfbeeldingAangepaste stuurstang by Jurjen Fellinger, on Flickr

Verder is het nu wachten op extra ledjes en de jst-stekkertjes zodat de verlichting afgemaakt kan worden.
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht (totaal 2):
coopertje (06 feb 2022 21:11) • Syl (03 mar 2022 11:38)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten