Bouw Jeep Wrangler JK

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 07 okt 2021 15:41

Ivm de schade aan de draagarmen voor maar eerst begonnen met de schokbrekers. Maar daar loop ik tegen een dingetje aan :
volgens de bouwbeschrijving en een 'building the Real EX CRawler' op YouTube (overigens niet heel erg duidelijk met die dikke vingers voor het gebeuren :P ) moet er een ringetje dóór de kleine opening onderaan het schokbrekerhuis worden gedrukt. Maar dat ringetje past niet?? Krijg die er alleen ingedrukt met héél véél geweld....Lijkt mij niet de bedoeling.

:oops: :oops: nu zie ik dat er een minimaal verschil in grootte van die ringetjes zit....nukenutwel... :text-blondmoment:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door WillemH » 07 okt 2021 17:26

JurjenF schreef: 07 okt 2021 10:24 Dat gemiste schroefje was niet bijgeleverd. Wordt samen met nog een missing screw nagestuurd.
Dat van die scheurtjes heb ik niet opgemerkt en nee, ik draai in kunststof nooit iets te vast. Ik denk dat het door die 'ball studs'komt, die gingen er nogal 'zwaar' in. Bedankt voor het opmerken want ik had het niet gezien. Ga maar weer de strijd aan met al die formulieren en gedoe met HobbyKing om te proberen die onderdelen te bemachtigen. Eerst maar eens met epoxy proberen te repareren.
Begrijp ik het nou goed en heb je die ball stud's in die stuurarmen geperst? Dat zou de schade in ieder geval wel verklaren, maar die dingen horen daar absoluut niet in. Ik vrees dat je de beschrijving verkeerd geïnterpreteerd hebt...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 08 okt 2021 10:22

Nee, ik heb mij vergist. Dat zijn ball studs die op die armen liggen en vastgedraai worden met de schroef en een moertje erop. Ik denk dat de onderzijde van die dingen toch op een of andere wijze de beschadiging hebben veroorzaak. Je kunt die dingen nml niet zo hard aandraaien door de hoogte ervan. Vast is vast zogezegd. Een kwestie van domme pech denk ik. Ga eens kijken of ik met een busje de zaak weer op orde kan krijgen. Anders nieuwe onderdeeltjes bestellen maar....
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 10 okt 2021 15:05

Da's een grote doos van de HobyKing! Surprise surprise? Ik heb tenslotte 2 kleine schroefjes gevraagd....

AfbeeldingFoute schroefjes_verpakking2 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Ah...nee toch. De ecologische voetafdruk is wel erg ehhh groot...

AfbeeldingFoute schroefjes_verpakking1 by Jurjen Fellinger, on Flickr

En dan : rose (!) schroefjes? Terwijl het hele chassis zwarte schroefjes heeft? En dan maar weer door dat hele gedoe van een RMA. Ik denk dat ik maar even zo;n doos met allerlei schroefjes bestel. Dan gaat het tenminste goed.

AfbeeldingFoute schroefjes1 by Jurjen Fellinger, on Flickr

en dan de zaak draagarmen :

AfbeeldingServostuurstang by Jurjen Fellinger, on Flickr

Ik heb een RMA bij HobbyKing ingediend maar gezien het voorgaande.....Ik ga eerst eens busjes zoeken die ik erin lijm Eens zien of dat houdt. Ben wel benieuwd wat een paar nieuwe armpjes kosten.
Omdat ik nu toch even moet wachten maar de schokbrekers er al in heb heb ik ook even gekeken hoe de Wrangler kap erop past. Nou...dat wordt nog even werk :

AfbeeldingOnderzijde_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Hier is het grootste 'probeem': de versnellingsbak en de aansturing zijn 'te hoog' en er zal hier en daar wat uitgesneden moeten worden. Wel een dingetje omdat het interieur redelijk laag in de body zit. Ben bang dat ik teveel materiaal weg moet halen zodat het interieur aangetast gaat worden. Dat wil ik niet.

AfbeeldingOnderzijde_03 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingOnderzijde_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Ook de achterzijde, ivm de hoogte van de schokbreker torens, vraagt om creativiteit. Kan er geen goede foto van maken omdat het er slecht op te zien is. Op die torens komen nml ook de magneten voor de kapbevestiging. Wordt-ie nog hoger....

Voorlopig heb ik nog wel wat werk dus. Kijken of het zonder teveel gedoe en wijzigingen aan het interieur pasgemaakt kan worden. Anders zie ik nog 2 projecten voor me : een Injora 275 mm chassis dat niet zo hoog is 'opgebouwd' en daarop de Wrangler en een Defender D90 kap waarvan het interieur m.i. hoger in de body zit voor dit chassis. Dan heb ik gelijk 2 autos' :lol: . Maar dan duurt het nog wel efkes voor ik aan het rijden ben...... :cry:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door WillemH » 10 okt 2021 22:52

Je zal geen enkel chassis gaan vinden wat 1 op 1 past bij de door jou gekozen carrosserie, of bij welke los verkrijgbare Alie/Ebay/enz. carrosserie dan ook. Die achterste shocktowers raak je alleen kwijt als je de boel om gaat bouwen naar een cantilever-systeem. Wil je dat niet dan zul je toch "de zaag" in het bestaande interieur moeten zetten, of het weg laten. Een andere optie is er niet. Modelbouw ;)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 11 okt 2021 13:18

Ik ben bezig om iig de versn.bak te kunnen bergen : klein stukkie weggehaald. De achterzijde ga ik even rustig bekijken.
Daar vind ik ook wel een oplossing voor. Eerst even wachten op de velgen en de 110mm bandjes. Dan kan ik ook beter bekijken of het niet teveel op een monstertruck gaat lijken....
Ik kan iig de zaak een beetje 'opleuken' met een paar potjes Humbrol. Nou ja, Revell in dit geval. Ga ook even zoeken op stickertjes voor de meters op het dashbord.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door Cesco » 14 okt 2021 22:00

JurjenF schreef: 01 okt 2021 19:43 AfbeeldingDe speling van de hoofdas_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingDe speling van de hoofdas_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Begonnen met de versnellingsbak van de Jeep. Nu valt mij het volgende op : op foto 1 volgens mij de positie van de as met kogellager zoals het hoort.
Foto 2 toont de speling die er zit tussen het huis en het ronseltandwiel in het huis. Het lager komt mee naar buiten. Dat kan m.i. niet echt zo horen maar zo staat het wel in de handleiding. Misschien weet/heeft Cesco een oplossing? Ik kan het niet echt terugz.ien op de bouwvideo nml
Ik ben hier net weer mee bezig geweest. Zelfde ervaring hier. Had het in eerste instantie opgelost door shims toe te voegen onder de E-clip. Dat resulteerde in behoorlijk luidruchtige transmissie. Afgelopen dagen alles weer uit elkaar gehaald en deze nu weggehaald. Veel meten en tot conclusie gekomen dat het volgens de handleiding monteren beste werkt. Zoals Willem eerder in dit topic ook aangeeft. Het komt dan goed.

Spur gear was door de shim ringen te ver van de pinion gekomen. Dus redelijk gestript. Nieuwe spur gear geplaatst. Maar dat is dus effect als je de speling met shims gaat opvullen.

Toch voelde het vreemd dat er zo veel speling op zit. Ik had 2.5mm shims er op zitten. En shims toevoegen is meestal juist een oplossing.

Nu alles zit zoals het hoort maakt de transmissie ook een stuk minder herrie. Dus ja. Bouwen volgens handleiding ook al lijkt dat niet te kloppen. Als de transmissie in elkaar zit komt het goed.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door Cesco » 14 okt 2021 22:38

JurjenF schreef: 03 okt 2021 14:08 https://nl.aliexpress.com/item/32911882 ... 1672%22%7D
Even de bijgevoegde remschijfjes bekeken. die gaan het niet worden dus. Vervolgens bovenstaande schijfjes besteld. Volgens mij passen die wel. Véél mooier. De remklauwen kan ik wel inzetten na ze even zwart te hebben geverfd.
En dan is het wachten op de bestelde wielen :
https://nl.aliexpress.com/item/10050032 ... 2e0effRCKM
Die komen tot nu toe het dichtst bij de originele velgen. Alleen jammer dat je ze niet p.st. kunt bestellen. Ter vervanging van het reservewiel achterop.
En ik heb nergens GoodYear Wrangler AT banden gevonden dus dan worden het de Bridgestones. Wel aan de prijs maar ziet er beter uit. Vind ik.
Ik heb ook net de remschijven vervangen voor metalen. De plastic versie van 3Racing slijt heel snel en zijn voor sommige velgen net te groot in diameter.

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 15 okt 2021 10:24

Op dit moment ligt het project even stil. Ik wacht op nieuwe draagarmen vóór die ik rechtstreeks bij 3Racing heb besteld. Wel ga ik de gebarsten armen proberen te repareren maar ben nog zoekende naar passende metalen busjes. Heb ik denk ik nog wel ergens liggen maar ja...waar ook al weer??
Zal weer war vorderings fotootjes plaatsen als ik weer wat verder ben.

En met die versnellingsbakspeling is het voor zover ik nu kan nagaan idd goed gekomen : door het geheel in elkaar te zetten zoals aangegeven sluit het één het ander op ahw. Maar ik heb er nog geen servo/stroom op gezet dus 100% zeker ben ik niet.
Op dit moment beetje (te) druk met 'vrijwilligerswerk' voor de huurdersvereniging.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 20 okt 2021 19:44

Ben weer een klein stukje verder. De nieuwe schijven zijn binnen en ik wilde deze 'effe' erop zetten. Nou, dat 'effe' vergeet maar gauw...Deze alu schijfjes zijn iets dikker en dus lopen de remmen vast als je ze 1-op-1 erop zet. Dus moesten er ringetjes tussen. En daarvoor moet de hele boel weer uit elkaar etc.etc.. Ik heb nu even gekeken of ze ze vrij lopen en dat is zo. Maar wel eerst andere, lees langere, schroefjes moeten vinden en op de juiste lengte af moeten slijpen. Zoals het nu is wil ik het niet houden want ik wil een nettere oplossing. Moet ik even in de bak ringetjes zoeken naar iets beters. En ik heb weliswaar de nieuwe wielen binnen (met een 'boete' van de PTT) maar ik heb er 1 even geprobeerd maar dan loopt de remklauw op de moertjes aan de binnenkant van de velg aan. Zo val je van het 1 in het ander.....
Verder ben ik bezig om te zien hoe ik deze Wrangler kap mooi op het chassis kan krijgen. Nou, dat valt vies tegen (ik dacht toen ik eraan begon dat 'het allemaal wel zo onegeer standaard zou zijn'. Mooi naief dus). Als ik deze kap er met een fatsoenlijke ruimte tussen wielen en carrosserie op wil bouwen dan zal er flink gezaagd en geboord moeten worden.
Dus zoals eerder aangegeven : ik weet gewoon nog niet of ik dat wil. Ik kan de kap wel ombouwen naar 'grijs kenteken' door de achterbankleuningen weg te laten en alu plaat erin te zetten waarop de schokbrekerbevestigingen en kapbevestiging geplaatst worden maar dan is dat gedeelte 'naar de knoppen'. Gaten in de zittingen en geen bevestigingsmogelijkheid voor de schokbrekers. Daar moet ik nog efkes een (paar) naggie(s) over slapen. Als ik de versnellingsbak wil gebruiken moet er sowieso flink in de bodem gezaagd worden om ruimte te maken voor de servo en bediening. Afijn : het houdt mij van de straat maar de Jeep ook......Dus....wat is wijsheid?

De nieuwe gemonteerde schijf :

AfbeeldingNieuwe schijf_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

De bevestiging van de remklauw :

AfbeeldingNieuwe schijf_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

De achterbank met aangegeven hoe groot en waar er gaten gemaakt moeten worden bij 'grijs-kenteken-optie' :

AfbeeldingAchterbank_03 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Achterbank zonder de leuningen :

AfbeeldingAchterbank_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Zo zou de alu plaat erin komen voor een hogere bevestiging van de shocks :

AfbeeldingGrijskenteken_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Zo ziet het eruit met het dak erop. An sich nog niet verkeerd maar ja.....:

AfbeeldingGrijskenteken_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
johanv (10 nov 2021 09:46)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten