Bouw Jeep Wrangler JK

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2755
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 840 keren
Ontvangen waarderingen: 997 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door Cesco » 21 okt 2021 21:34

Goed bezig. Die remklauwen heb ik eraf gegooid. Staat leuk maar liep alleen maar aan in de velgen.

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 22 okt 2021 10:48

Inderdaad. Ik denk ook dat de Jeep maar 'one-pedal-driving' moet gaan oefenen :lol:
Ik heb eens wat andere kappen bekeken maar ik denk dat het 3Racing chassis meer bedoeld is voor een lexan kap.
Heb er 'slapeloze' nachten van...... :shock:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door WillemH » 22 okt 2021 11:35

Tja, als eerste bouwsel heb je niet de meest simpele weg gekozen. Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Beetje "out of the box" denken en niet bang zijn om ergens de zaag in te zetten doen vaak wonderen...

Zomaar wat hersenspinsels:
Je kan de schakel-servo laten zakken door er een andere steun voor te maken. Een short-body is dan wel aan te bevelen omdat ie anders te diep komt. De achterbank handhaven wordt wel moeilijk, gezien de korte wielbasis is het woekeren met de ruimte. De ontvangerbox kan je weg laten, een ontvangertje is vrij gemakkelijk ergens te plaatsen (onder de rechter stoel?) en is weinig ruimte nodig. De accu (een shorty?) zou je dan tussen de schokbrekers kwijt kunnen. Mooi hoedenplankje er boven en rijden met dat ding!
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 22 okt 2021 19:13

We komen wel ergens. Het gedoen met die remklauwen is exit. Zoals in mijn antwoord aan Cesco : 1-pedal-driving maar, heb je eigenlijk ook geen schijven meer nodig maar dat vond ik een beetje 'kaal' staan. En ik had ze toch al ;) .
Zoals Willem zegt : ik was even niet bang voor de 'zaag' en heb de bodem veranderd in een gatenkaas. Zo heb ik weer wat ruimte gewonnen en ik heb al een idee om rubber matten te simuleren zodat eea afgedekt kan worden zonder in de weg te zitten.
En de banden die ik heb besteld zijn ook iets groter (110 ipv 98mm) dus dat vult ook weer wat op. Want hij (zij?) staat wel te hoog op de poten. Vooralsnog ga ik er nog geen grijs kenteken uitvoering van maken : eerst ff zien hoe die grotere banden eronder staan en ik kan ook nog 2.2" velgen met 120 of 130mm bandjes proberen. Maar dat lijkt mij eigenlijk wel wat lomp.
Ik wil de kap eigenlijk niet verder verzagen want ik zit nog steeds te denken aan een D90 en een SCX10 ' kloon' van bv Injora of Austar. Die lijken mij minder hoog opgebouwd, vooral vanwege het ontbreken van een 2-vers.bak. De achterbodem eruit kan altijd nog.
Het volgende wordt het detailleren van het dashboard. Helaas geen juiste stickertjes voor bv de meters kunnen vinden. Dan maar een fijn kwastje...Hieronder het project tot nu toe.

De gatenkaas :

AfbeeldingGatenkaas_03 by Jurjen Fellinger, on Flickr

En zo zitten de versn.bak en transfercase er in :

AfbeeldingGatenkaas_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

En de situatie zoals die nu is (met de standaard wielen even) :

AfbeeldingHoogopdepoten by Jurjen Fellinger, on Flickr

En deze (links dus) komen er straks onder als de banden binnen zijn :

AfbeeldingNieuwe velg by Jurjen Fellinger, on Flickr

En nu komt het op de details aan....:

AfbeeldingInterieur_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Als dit klaar is dan ben ik onderhand jarig en kan ik mooi de besturing e.d. vragen :dance:
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
johanv (10 nov 2021 09:47)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 03 nov 2021 15:35

Het dashboard een beetje opgepimpt. Weleer wennen met zo'n klein kwastje...En sorry voor al dat stof : na vijlen en schuren is eea zo statisch als wat.

AfbeeldingInterieur_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Net de grotere (110mm) bandjes binnengekregen en op de metalen wielen gemonteerd. Dat ging een stuk vlotter dan de originele op de plastic velgen.... Het staat al beter.

AfbeeldingHoogte body nu_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingBeeld met grotere banden_02 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingBeeld met grotere banden_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Het verschil tussen beide wielen

AfbeeldingBanden_verschil_01 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Voorlopig dus even niet de achterbak eruit slopen. Er loopt nog een AliExpressje voor 2.2" wielen en 120mm bandjes. Maar ik denk dat die iets te groot worden voor het mooie. Om de body nog ietsies te laten zakken, een centimeter zou mooi zijn, ga ik eens op zoek naar iets kortere shocks. En voor het visuele effect naar rocksiders of treeplanken. Dan 'vult' het ook nog wat op.
En dan op zoek naar verlichting. Dat gaat nog wel wat worden want ik heb er de ballen verstand van.......Dus sta ik open voor alle tips&tricks die jullie hebben.
Zit ook te denken om een bullbar te maken van rondbuis of -draad (koper). Maar dan zou die eigenlijk verchromed moeten zijn/worden. Ook nog een uitdaging.
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
johanv (10 nov 2021 09:48)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 136 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door Wouterb » 04 nov 2021 12:01

mooi waggie aan het worden. sloopwerk aan de binnenkant valt alles mee.
Mbt het lager plaatsen van de body; Trek de veren eens van je shocks. Dan zie je hoe laag ie (met deze shocks) maximaal kan. Waar je uiteindelijk heen wil is dat de veren bij stilstand half inveren, ofwel 50% van de veerweg. Volgens mij veren ze nu niet of nauwelijks in.
Als je verschillende veren hebt kan je daarmee experimenteren. Een andere optie is de pen-spring-mod. Hierbij plaats je een veer uit een balpen in de shock, van boven gezien onder de piston. Deze veer drukt de shock in elkaar terwijl de veer aan de buitenzijde de shock uittrekt ergens in het midden zal ie dan gaan werken.

leuk middagje experimenteren.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 04 nov 2021 18:50

Dat van die shocks is idd nog een experimentje waard. Dank voor je tip Wouter. Ik heb nog wel een paar te slopen balpennen.
Het sloopwerk viel tot nu idd nogal mee maarrrr....ik moet de servo voor de versnellingsbak nog inpassen. Inmiddels heeft ome Ali de opdract gekregen om de gevraagde benodigdheden per omgaande aan mij toe te sturen :lol:
ik heb nu even bewust voor een iets goekopere 80A ESC gekozen ivm de kosten. Ook 2 servo's en ledlicht-geval en zender met ontvanger (6 kanaals) besteld.
Even de links van de spulletjes :
Zender+ontvanger:
https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... 4c4d5tLIyz
Servo voor bak:
https://nl.aliexpress.com/item/10050030 ... 4c4d5tLIyz
Servo voor sturen:
https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... 4c4d5tLIyz
ESC (80A met T-plug):
https://nl.aliexpress.com/item/40000684 ... 4c4d5tLIyz
Ledlicht kastje:
https://nl.aliexpress.com/item/10050022 ... 4c4d5tLIyz
De knippers voor in de spatborden
https://nl.aliexpress.com/item/40013348 ... 4c4d5tLIyz

De 2.2"wielen en banden (BF Goodrich) moeten nog binnenkomen :
https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... 4c4dJ5O8UB
https://nl.aliexpress.com/item/40004660 ... 4c4dec8c2A
En nog wat klein grut zoalseen rugzakje, Jeep chromen stickers en waterflesjes ter decoratie. De slimfoon vergeten maar dat komt wel als ik de rocksliders kan bestellen. Voor nu is het geld een beetje op.
maar als ik het nu zie zoals het is dan denk ik dat het wel kan. Eind november (hoop ik) dan kan ik met de afbouw starten en kan ik er vóór de kerst nog mee op vaka....ehh het bos in.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 09 nov 2021 19:07

De 2.2" wielen zijn binnengekomen. 'Even' in elkaar gezet (36 schroefjes per wiel :confusion-seeingstars: ) en aan 1 kant eronder gezet om te kijken hoe het staat en of het kan :

Dit is het wiel met 120mm band. 'Echte' BF Goodrich. Op zich wel mooie band, plakt goed. Jammer dat e rbij het wiel niet een mooi dopmoertje of afdekking voor de naaf wordt meegeleverd. Maar je kunt niet alles hebben zeggen ze...Wel heel mooi dat er voldoende reserve boutjes worden meegeleverd. Voor het geval dat.

AfbeeldingDSCN2234 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Maar éénmaal eronder...?:

AfbeeldingDSCN2232 by Jurjen Fellinger, on Flickr

AfbeeldingDSCN2233 by Jurjen Fellinger, on Flickr

Nee, niet echt. Of je moet een originele bumper/spatboren gaan verbouwen. Dat wordt het niet Deze bewaren voor het volgende project dan maar. Eens kijken of die BF Goodrich MT er ook in 1.9" en 110 of max 114 mm zijn.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door johanv » 10 nov 2021 09:48

Mooi project!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bouw Jeep Wrangler JK

Bericht door JurjenF » 10 nov 2021 10:33

Ja, dankjewel. en het eind is nog niet in zicht....Maar dart houdt mij wel van de straat en helaas soms ook van het viswater :o
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten