Alu beadlocks +locktite?

Gebruikersavatar
Mark63
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
Locatie: Rosmalen
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Alu beadlocks +locktite?

Bericht door Mark63 » 06 nov 2021 11:24

Ik heb mooie nieuwe alu beadlocks met stalen schroeven. Moet ik deze voorzien van locktite of is dat niet nodig?
  • Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
  • Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
  • ProLine Pro2 SC-buggy
  • Asso RC10 & T's

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door JurjenF » 06 nov 2021 11:51

Ik heb zowel kunststof velgen al metalen en deze laatste heeft zelfs de afdekkapjes met kleine boutjes vastzitten. In metalen velgen zitten die kleine boutjes duidelijk beter vast en hoeft m.i. geen locktite behandeling. Dan kun je ze ook niet meer loskrijgen, of althans heel lastig en mogelijk niet zonder beschadiging, als je de bandjes wilt verwisselen. De plastic velgen echter heb en bij mij wel een druppeltje superlijm ontvangen want die boutjes zaten net zo vast (draaiden vaak 'door').
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
Mark63 (08 nov 2021 19:08)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door zanthrax » 06 nov 2021 14:34

Eigenlijk is het advies om altijd locktite te gebruiken als je een metalen schroef in metaal draait.
Maar met die kleine, zachte schroefjes durf ik het niet echt aan. Ben er nog geen verloren.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht:
Mark63 (08 nov 2021 19:08)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door Cesco » 06 nov 2021 23:27

Ik ben al een aantal keren schroefjes verloren met metalen beadlocks.
Locktite is dus wel aan te raden, maar echt maar heel weinig.

Ik gebruik tegenwoordig Loctite 248, dat is een niet vloeibare variant. In een soort prit stift verpakking.
Die is echt heel fijn voor deze toepassing. Borgt goed, maar toch goed los te schroeven.

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 2):
Mark63 (08 nov 2021 19:09) • zanthrax (09 nov 2021 09:02)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door JurjenF » 07 nov 2021 10:58

Die laatste kende ik nog niet. Dat zou idd een goede tussenoplossing zijn. Mijn, geringe, ervaring met locktite is dat juist die kleine boutjes of moertjes nooit meer zonder beschadiging los te krijgen zijn. Dus nooit te oud om te leren :D
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door WillemH » 07 nov 2021 11:25

De boutjes in de velgrand monteer ik ook met een heeeeel klein drupje locktite. Als het spul eens los moet: even de punt van je soldeerbout in de kop van het boutje houden, de locktite wordt dan zacht.

Alleen de blauwe gebruiken!
Nooit locktite in kunststof gebruiken! Kunststof wordt dan bros en breekt.
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Mark63 (08 nov 2021 19:08)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door Cesco » 07 nov 2021 12:18

JurjenF schreef: 07 nov 2021 10:58 Die laatste kende ik nog niet. Dat zou idd een goede tussenoplossing zijn. Mijn, geringe, ervaring met locktite is dat juist die kleine boutjes of moertjes nooit meer zonder beschadiging los te krijgen zijn. Dus nooit te oud om te leren :D
Het probleem is vaak niet de moertjes of boutjes of schroeven, maar de tolerantie van gebruikte gereedschap.
Met vaak doldraaien als gevolg. Goed RC gereedschap is vaak een sluitpost of nog vaker wordt hier helemaal niet in geïnvesteerd. Toch maakt het een wereld van verschil. Zeker als je vaker bouwt of onderhoud pleegt.

De gedachte is vaak dat dit duur is.

Maar we kopen met gemak voor tientallen tot honderden euro's aan upgrades en scale accessoires per RC model. En werken met gereedschap dat goedkoop is of helemaal nooit bedoelt was voor het fijne schroefwerk dat we met RC bouwen/onderhouden doen. Meestal krijgt de hardware de schuld (schroeven/moeren/boutjes etcetera) of de RC fabrikant krijgt de schuld dat ze zulke slechte hardware meeleveren.

Maar het probleem zit 9 van de 10 keer aan de andere kant. Het gebruikte gereedschap en de kwaliteit en tolerantie ervan. Het is niet voor niets dat er speciaal RC gereedschap te koop is, hoewel daar ook een enorm kwaliteitsverschil in zit, zeker qua toleranties.

Loctite is slechts een borging middel. Maar niet los kunnen draaien zit meestal meer aan de gereedschap kant.

Verder maakt @WillemH een terechte opmerking hoe je Loctite met hitte los kan maken, is ook in de voorschriften van Loctite terug te vinden.

Hopelijk heb je wat aan deze extra informatie.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door Cesco » 07 nov 2021 12:23

Oh, ter aanvulling wat ook voor een probleem kan zorgen. Aluminium en RVS gaan niet lekker samen. Dus op alu velgen RVS schroeven gebruiken zorgt zeker in combinatie met water voor corrosie en RVS dat zich in het aluminium vreet. Meestal resulteert dit in of schroefjes die makkelijk los komen of juist muurvast zitten. Beste aluminium combineren met aluminium of staal.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Mark63 (08 nov 2021 19:08)

Gebruikersavatar
Mark63
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
Locatie: Rosmalen
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Alu beadlocks +locktite?

Bericht door Mark63 » 08 nov 2021 19:07

Ok ik ga het vooralsnog zonder proberen en dan maar gewoon na elke rit checken of alles nog netjes vast zit. Mocht het nodig zijn dan kan ik alsnog locktiten. Heb eventueel ook paarse locktite, die is milder, speciaal voor de kleine maatjes 👍

Bedankt voor de input
Deze gebruikers waarderen Mark63 voor dit bericht:
Cesco (09 nov 2021 12:15)
  • Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
  • Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
  • ProLine Pro2 SC-buggy
  • Asso RC10 & T's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten