Li-on accu's

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Li-on accu's

Bericht door JurjenF » 25 nov 2021 19:10

Ik heb flink gegoogled op Li-on accu's voor mijn Jeep. Ik gebruik nu 3500 mAh Li-ons (2 cell) voor de HB ZP1002 en wil proberen hoe de Jeep straks hierop rijdt. Ook wil ik beide accu's parallel schakelen zodat er met 7000 mAh een beter uithoudingsvermogen is. Of maak ik een denkfout hiermee?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door Jeeppeet » 25 nov 2021 22:30

Ik rijd anderhalf uur met 3500 in mijn crawler met 550 motor. Dus geen idee of je een mars-verkenning wil gaan doen?
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door JurjenF » 17 dec 2021 18:49

Ja dat zou leuk zijn. Maar ik ga voorlopig ff niet zo ver. Met mijn HB-ZP1002 rij ik ongeveer een uurtje op die 3500. Dus geen idee hoe lang met die grotere en zwaardere auto. Vandaar de optie om die 2 accu's in te zetten.
Zomaar een andere vraag mbt dit item : ik kan de esc instellen op lipo 2/3s en nimh. Maar 'ziet' de esc nu met deze koppeling een 4s?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door Jeeppeet » 18 dec 2021 20:16

Ik denk dat ie dan stuk gaat. Zo'n esc daar staat in de handleiding welke accus die aankan
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door Leyhon » 19 dec 2021 17:46

JurjenF schreef: 17 dec 2021 18:49 ik kan de esc instellen op lipo 2/3s en nimh. Maar 'ziet' de esc nu met deze koppeling een 4s?
Een 4S zal hij niet prettig vinden, denk dat het dan stuk gaat. Overvoltage. Twee lipo's parralel zou wel kunnen. Dan maak je van twee 2S een grotere 2S. Maar daar zitten ook voorwaarden aan zoniet dan vinden die twee lipo's elkaar niet aardig.

Ik zou gewoon een keer een lipo wisselen wanneer die leeg is.
Veilig en veel minder kans op fouten.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door coopertje » 19 dec 2021 20:30

Ik denk dat je beter na kunt denken dat een accu makkelijk te wisselen is (gaat de body er makkelijk af etc) dan 2 accu's in een auto zetten. Vandaag van 10:30 tot 14:30 gereden (6kg zware TRX4 met een 3300KV AXE Brushless) en heb het op de laatste 20 minuten niet gered op 1 4500mAh 3S lipo..... Lipo wissel kost je 1 minuut als je het op je gemak doet....

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door JurjenF » 20 dec 2021 11:31

Ja, ik snap dat allemaal wel en een accuutje verwisselen is ook niet zo'n punt maar mijn punt is : als ik die 2 Li-ons zoals nu parallel inzet dan blijft het toch 'gewoon' 7.4V maar is het uithoudingsvermogen (6600mAh) 'gewoon ' groter? En 7.4V en 6600mAh moet de esc toch kunnen hebben? Wat is anders het verschill tussen één zware 6600mAh Lipo/Li-on van 7.4V en mijn opstelling? Ik meet 'solo' en 'gekoppeld' gewoon 7.4V. De mAh kan ik niet meten helaas.
En het heeft niks met eigenwijzigheid ofzo te maken, ik vraag het mij gewoon af. Waar maak ik dan een denkfout? :doh:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Li-on accu's

Bericht door Dustin » 20 dec 2021 15:35

Als je ze parallel schakelt zal inderdaad de mah toenemen en niet het voltage.

Maar als je dat soort zaken wil doen met accu's, dan moet je er wel voor zorgen dat de cellen identiek zijn.
Dus zelfde voltage, mah & c-waarde.

2s is 2s, of je nou 2,3 of 4 2s parallel schakelt.

Dus je esc zal met het voltage geen problemen hebben, maar ik weet uit ervaring dat sommige ESC/motor combinaties het niet leuk vinden als ze zo lang gebruikt worden.

Zo had ik met de standaard electronica van mijn Tamiya als ik een 3500mah lipo leeg reed geen problemen.
Pakte ik een 5500mah lipo, dan kon ik de lipo niet leeg rijden zonder dat de ESC in temperatuurbeveiliging sprong.
Na een andere motor/esc erin geen problemen meer.

Nu zal dit met onze crawlers een heel stuk minder zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.
Aangezien je net een uurtje op een 3500mah redt klinkt het wel alsof je redelijk actief op het gas bent :lol:
Ik red makkelijk de 3,5 uur met een 5000mah 2s Lipo in mijn TRX4
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
JurjenF (22 dec 2021 16:39)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten