Hoe maak ik mooie RC foto's?

Allerlei online wedstrijden georganiseerd door en voor de RC Crawler Scaler Groep
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Cesco » 13 dec 2021 22:02

Elke maand heeft RC Crawler Scaler Groep een fotowedstrijd en natuurlijk doe jij mee.
Maar hoe maak je nu mooie foto's die er levensecht uitzien? Op een manier dat je twijfelt of het een echte auto is of een RC auto.

Wel, we kunnen een heel verhaal schrijven, maar op Youtube staan enkele goede video's met uitleg.

Dus bekijk deze om jouw foto's naar een hoger niveau te krijgen. Belangrijkste om te weten is dat op zich je mobiel al voldoet en dat je moet proberen om het verschil tussen 1/1 schaal en RC (meestal 1/10) schaal weg te nemen.

Zie de vele nuttige tips in deze twee video's:





Veel plezier met maken van prachtige RC foto's en vergeet niet aan de maandelijkse foto wedstrijd mee te doen!
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 2):
Patrick (14 dec 2021 13:01) • willem (31 mei 2022 20:53)

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door zanthrax » 14 dec 2021 00:33

Tip 1: niet tegen de zon in fotograferen.
Tip 2: houd je camera op een hoogte die overeenkomt met ooghoogte in de schaal van je auto.
Bonus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden en houdt meer ruimte voor de auto dan erachter.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht:
Cesco (15 dec 2021 21:48)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door johanv » 14 dec 2021 09:25

Foto's zeggen meer dan woorden ;)


Screenshot_20211214-092451_Gallery.jpg
Screenshot_20211214-092426_Gallery.jpg
Deze gebruikers waarderen johanv voor dit bericht (totaal 3):
Garry (14 dec 2021 15:29) • zanthrax (14 dec 2021 21:34) • Cesco (15 dec 2021 21:50)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2350
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Garry » 14 dec 2021 15:31

Probeer wat diepte in de foto te kregen,
Het wordt veel op je knieën, buik liggen🤪😁,
Bijlagen
IMG-20201101-WA0011.jpg
Deze gebruikers waarderen Garry voor dit bericht (totaal 2):
johanv (14 dec 2021 16:28) • Cesco (15 dec 2021 21:50)
😎😁

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Mud monkey » 28 dec 2021 17:25

Dor freddy achter de camera te zetten :whistle:

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Jeeppeet » 23 mei 2022 09:00

Wat veel mensen vergeten..en ik zelf ook omdat t shot van t autootje met een gelicht pootje over een rotsje al zo mooi lijkt :D .. is dat de foto ZONDER rc-auto in beeld, al een mooie foto moet zijn. De auto maakt het daarna af.

Natuurlijk is het leuk om de auto op een boomstam te laten rijden, af te klikken; .....maar vervolgens haal je in gedachte de auto weg, en wat overblijft is een boomstam met bosjes op de achtergrond.. niet bepaald een winnende foto.

En nee, een gewone mooie foto zoeken zonder rc-auto in beeld kan al een uitdaging zijn. En om het dan nog 'schaal te laten lijken' is een extra bijkomstigheid.

Maar je kan op zn minst onderzoeken of de foto zonder rc-auto al een 'beetje pakt'.

Nog een máár; Als je 'heel serieus' een foto gaat beoordelen en een winnaar moet kiezen (want ja fotograferen is niet voor niets een beroep) kan eigenlijk enkel gedaan worden door mensen die hebben begrepen wát een goede foto máákt. (technische foto studie).

Al zal je altijd houden dat mensen die hier op het forum gaan stemmen, enkel de auto mooi vinden en dus niet stemmen op Echt de Beste foto. Want als je niet weet wat een mooie foto maakt, kan je het ook niet beoordelen, en vooral niet als de verschillen tussen twee goede foto's erg dun is.

Maar omdat het vrij stemmen is voor elke ziel hier op het forum, kom je er denk ik niet onderuit dat niet de beste foto wint (mooie setting, mooie compositie enzovoorts en auto als aanvulling in een goede pose op een mooie plek in de foto), maar gestemt word op de mooiste auto (met een beetje achtergrond).

En dat zie ik hier regelmatig gebeuren, dat niet de mooiste foto wint, maar de foto met de meeste stemmen (welk willekeurig gevoel de mensen daar ook over hebben).

Als het zou heten bijvoorbeeld "meest geliefde foto wedstrijd", zou ik in mijn hoofd af zijn van het oordelen over de term "Fotowedstrijd".. :D

Maargoed ik heb in een krant ook al eens top 3 gewonnen met een snapshot van mijn foon, terwijl ik zag dat er betere ingezonden fotos waren van anderen. Dan heb je dus niet een publieke stemming, maar een jury die niet gestudeerd heeft..
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door JurjenF » 23 mei 2022 11:56

Wat voor mij een goede foto maakt is dat het het model, de auto, en de compositie er 'echt' uitzien. Vooral met een detailrijke scaler is het wel mooi als het er als 'echt' uitziet. Ik stem ook meestal op de foto die er zo realistisch mogelijk uitziet.
Verder kan tegenlicht juist erg mooi uitpakken: denk aan fraaie zonsondergangen of, voor de vroege vogels, - opkomsten.
En de zon in beeld met een klein diafragma geeft het bekende 'sterretjes' effect wat erg leuk kan uitpakken.
Water en spiegelingen doen het ook altijd goed.
Spelen met de dieptescherpte (scherptediepte mag ook) maakt dat het onderwerp mooi los komt van de achtergrond. Met een compactcamera (kleine sensor) of slimfoon kan dat vaak als je de telestand gebruikt. Met een APS-C of fulframe geeft een groot diafragma ook een onscherpe achtergrond. En verder zij er al veel tips gegeven.
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
Patrick (23 mei 2022 14:06)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Cesco » 23 mei 2022 12:43

De fotowedstrijd is iets wat niet te serieus genomen moet worden in de zin van zien als een professionele foto competitie. We zijn een RC forum en via dit topic is wat hulp/tips aangeboden om een nog mooiere foto te kunnen maken.

Iedereen moet kans maken om mee te doen. Iedereen moet kans maken om te winnen.
Iedereen moet kunnen stemmen.

Het stemmen vindt democratisch plaats. De foto met de meeste emotie, degene die meest aanspreekt, meeste stemmen oplevert, die wint. Een professionele foto competitie jury zal het onderwerp RC mogelijk niet begrijpen.

De ene keer is dat een foto die perfect technisch is uitgevoerd. De andere keer juist een minder technisch uitgevoerde foto, maar die gewoon meer aanspreekt.

Laten we het niet moeilijker maken als het is. Dit is een RC forum en we proberen via een amateur/ hobby niveau fotowedstrijd een extra activiteit te bieden als verlengstuk van de echte hobby. RC. Meer niet.
Laatst gewijzigd door Cesco op 13 mei 2023 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 2):
Patrick (23 mei 2022 14:05) • coopertje (25 mei 2022 21:27)

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Jeeppeet » 24 mei 2022 22:55

Men kan rc accesoires ermee winnen.. dat lijkt me al wel "meer" (ipv 'meer niet'). Zonder gesponsorde dingen die men kan winnen is het niet zo jammer dat een mindere foto wint. Maar als een betere foto niet wint, en de rc-accesoires gaan naar de mindere foto, vind ik een echt goede beoordeling beter passen.
Er valt iets te winnen dus is het best "serieus" (en niet niet-serieus).

De democratische stemming veegt elke mogelijkheid hiertoe van tafel natuurlijk. Dat geeft niet, maar is wel zo.

Als in een fictief voorbeeld Jan Smit door heel Volendam naar nummer 1 word gestemd terwijl Andrea Bocelli had moeten winnen in dezelfde zangwedstrijd.. Het was niet zo serieus maar iedereen hoorde het verschil zeker wel zeg maar.

En het is nooit persoonlijk, maar als ik "fotowedstrijd" zie en er valt een gesponsord iets te winnen, zou ik graag zien dat degene met de beste foto wint.

Ik kon op fotoforums ook niet winnen van studiofotografen of warmelandenreizigers met pracht en praal aan kleur. Dán is een beoordeling door een jury afstotelijk om nog mee te doen. Dat is de keerzijde; iemand zonder basiskennis fotografie maakt vaker fotos die niet winnen gaan als er een jury aan te pas komt.

Maargoed het is hier heel logisch het plezier waarmee men een rc-moment heeft vastgelegd. En democratisch stemmen is altijd toegankelijker voor de meesten, meer een loterij, en winnen is dus toegankelijker. Ik wist op een gegeven moment op een foto-forum dat ik niet meer winnen kon als ik ook niet op de 'veel meer moeite' toer ging...en dat stootte me af (en dat willen we hier niet).

Maar rc- fotos zijn wat laagdrempeliger toegankelijk om snel een leuk resultaat neer te zetten en het zou leuk zijn dat deelnemers ook de basisbeginselen van fotografie in zich opnemen.

Want ik heb hier foto's zien winnen waar de foto, als je de auto weg dacht, gewoon de prullenbak in kon. De foto met de mooiste auto had dus gewonnen...en dat is dan weer op die manier oneerlijk. En dan rijst bij mij de vraag waarom die andere foto niet had gewonnen waarbij alles in de foto klopte.
Het democratische lijkt dus het meest toegankelijk en laagdrempelig. Dus dat zal wel zo blijven dat niet altijd de beste foto wint. En daar wil ik niks mee zeggen, maar dat is wel wat er gebeurd.

En soms denk ik zelf "daar ga ik weer met mn hele verhaal, kon ik nu gewoon niet Niks schrijven en buitenbeeld blijven??" :mrgreen:
Voordeel is wel dat ik al schrijvend achteraf tot de enige conclusie ben gekomen en dat is dat het leuker word als de inzenders wat basiskennis fotografie in raketvaart luchtig doornemen. En zo krijg je een democratische-stemming tussen beter gebalanceerde foto's waar de winnaar een "okee, dat kan" status heeft ipv een dubieuze.

Mocht je denken "man je reutelt teveel, denk om je bloeddruk en je overbelaste armen" ...ook goed :lol:
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Hoe maak ik mooie RC foto's?

Bericht door Cesco » 25 mei 2022 01:30

Ik vrees dat je er meer van wil maken als het is. Soms is meedoen belangrijker als winnen.

Het prijsje wat vergeven wordt is soms gesponserd en wordt soms gedoneerd en soms wordt het uit de donatiepot betaald en soms door een forum beheerder betaald. Het is ook meer een leuke activiteit, meer niet. Ja het heet fotowedstrijd. Maar hoe moeten we het dan noemen?

We hebben soms ook een build-off. Daar kunnen we ook niet verwachten dat je eerst een opleiding hebt doorlopen, een C.V. kan laten zien en je vaardigheden kan aantonen voor je jezelf überhaupt kan/mag deelnemen. We zijn bij elke build-off of fotowedstrijd al lang blij met elke deelname. 😉

Drempel moet niet te hoog liggen. Dan doet niemand meer mee. Of winnen altijd dezelfde.
De foto die het meest aanspreekt behoort te winnen en dat is niet altijd de foto die het best gemaakt is.

Maar goed. Ik wil graag terug naar doel van dit topic. Tips en trucs om betere foto's te maken. Discussie hoe de fotowedstrijd moet verlopen en hoe serieus dit aangepast is meer een apart onderwerp voor een eigen topic eventueel.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten