Volledig nieuw in deze wereld?

Stel jezelf hier eventjes voor, wanneer je nieuw bent. Zodra je jezelf voorgesteld hebt krijg je toegang tot het hele forum.
Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 595 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door johanv » 25 dec 2021 00:09

Welkom Ron!

Neem je tijd om te zien wat bij je past, overhaast niet.
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Rangie
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 dec 2021 10:03
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door Rangie » 25 dec 2021 09:41

Sander schreef: 24 dec 2021 22:42 Welkom Ron .
Ga eerst op je gemak kijken wat je wil , of je je project als een scaler of een crawler uitvoeren .
De scaler is vaak uiterst detailleert waar de crawler het meer van de prestaties moet hebben .
Nu zijn beide best in 1 model te verwerken .
Idd, ik ga proberen om van beiden het beste en mooiste te maken.
Heb al een hoop leuks gezien op het forum.
Word alleen maar enthousiaster!
Deze gebruikers waarderen Rangie voor dit bericht:
Sander (26 dec 2021 14:58)
'Per aspera ad astra'

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door Cesco » 31 dec 2021 01:32

Welkom! Van waar in Groningen?

Wat chassis betreft. Opties genoeg.
Als ik het zo lees past een hardbody misschien het beste bij je wensen. Genoeg keus hierin.

Je zou dan kunnen starten met een chassis kit. Rest koop je dan aan electronica erbij, meestal ook velgen en banden. Qua electronica ben je een snelheidsregelaar (ESC), een motor, een zender, een ontvanger en bij voorkeur 2 accu's en een oplader.

De wielbasis van de gekozen body bepaalt deels welk chassis. Meeste bodies hebben 313mm wielbasis.
Chassis opties zijn dan o.a. de Builders kits van Element RC, Axial SCX10 II, MST CFX-W of Traxxas TRX-4.

Dan ben je uiteraard de body nodig, verf, een manier om de body aan het chassis te bevestigen. Eventueel zaken als bumpers, interieur en wat scale accessoires.

Dat is ongeveer de basis. Je kan het zo gek maken als je wil. Winch (lier), verlichting, je fantasie, budget en handigheid is enige wat je eventueel tegenhoud.

Mocht je eerst eens willen proeven aan deze hobby. Dan zou je ook kunnen starten met een RTR (ready to run). Meestal ben je dan alleen nog accu's en een oplader nodig.
Dan kom je meestal wel op een lexan body uit. Traxxas TRX-4 Defender is wat groter en als je er heel erg op let zie je dat er met de schaalverkleining wat dingen niet kloppen. Maar is erg popular en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

Iets meer schaal qua formaat. MST heeft de CFX-WS met D1 body, wat eigenlijk een Discovery body is. Carisma RC heeft de Range Rover. Beide zijn ook een stuk vriendelijker geprijsd t.o.v. de Traxxas TRX-4 Defender.


Binnenkort komt er nog een optie beschikbaar die een beetje beste van 2 werelden heeft.
Het merk BoomRacing komt uit met een nieuwe kit. Chassis met hard body. BRX02 met een Defender hard body. Dus als je superscale wilt, zelf wilt bouwen, maar niet meteen alles wil uitdokteren qua welk chassis, welke body en hoe die twee op elkaar te monteren. Dan kan dit een overweging zijn. Je bent nog steeds electronica en zo nodig. Maar wielen, banden en dat soort dingen zit er al bij.


Neem je tijd om een en ander uit te zoeken. Onderschat de bouwtijd niet. Wil je snel kunnen rijden, dan kun je beste met een RTR starten. Het blijft meestal toch niet bij 1 RC....
En het chassis van de RTR kun je altijd later weer een hard body op doen.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door Cesco » 31 dec 2021 01:39

Vergeet nog RC4WD te vermelden. Die heeft ook nog hard body opties met chassis erbij.

Rangie
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 dec 2021 10:03
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door Rangie » 31 dec 2021 08:40

Dank voor de goede tips! Hier kan ik wat mee.
Ik ga niet voor een rtr, wil heel graag zelf bouwen, heb tijd genoeg :whistle:
Een rtr heb ik al:
20211012_151320.jpg
De schaal voor een Range Rover of discovery is ook niet geheel juist, maar is niets aan te doen denk ik.
Wielbasis zou dan 254 mm moeten zijn.

Ik kom uit Zuidhorn (nabij de stad Groningen)

Ik wacht nu even de mail af, kijken wat er aanbevolen word.
Heb wél gevraagd om idd de axial 10.2 raw builders kit als basis te gebruiken.
'Per aspera ad astra'

PaulDefenderTRX4
Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2021 13:23
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door PaulDefenderTRX4 » 05 jan 2022 19:07

Hoi Ron!

jij bent dus ook geen jonkie meer :) Ik heb de TRX4 gekocht. Het chassis is wel geweldig vind ik. High en low gear. Front en rear dif locks! Echt wel gaaf. Ik heb RTR gekocht, maar je kunt ook de kit kopen en dan zelf een body van de vele aanbieders kopen. Let alleen wel op dat het chassis van de kit iets korter is dan de RTR met body. Maar je kunt hem ook verlengen indien nodig. Heel leuke hobby dit! Succes!
Mvg Paul

Rangie
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 dec 2021 10:03
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Volledig nieuw in deze wereld?

Bericht door Rangie » 05 jan 2022 21:48

Hoi Paul.
De trx heb ik ook naar geken , maar wil heel graag een wat exacte schaal.

Oud, wat is oud? 52 jaar jong, maar een lichaam van 85 :lol: helemaal versleten en de reuma is niet handig zeg maar :snooty:

De grote outo's worden te lomp, maar kan het niet laten om nog wat te prutsen
'Per aspera ad astra'

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten