Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Gebruikersavatar
DJI Lou
Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 aug 2021 22:25
Locatie: Flevoland
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door DJI Lou » 05 jan 2022 15:38

Heren,

Ondertussen een aantal maanden verder (en een paar mooie beadlocks rijker) ben ik aardig thuis in het wereldje van de crawlers. Echter in het kleine segment met mijn SCX24 Jeep. De SCX24 heb ik gekozen om te kijken of dit iets voor me is. Nu ben ik er wel achter dat ik het scalen vooral heel leuk ben gaan vinden. Nu de SCX24 wel een beetje klaar/af is gaat mijn gedachten toch nog/weer uit naar een 1:10.

Stiekem is er meer geld gaan zitten in de SCX24 dan ik van plan was 🤣 En is de aanschaf een 1:10 is een beetje vooruitgeschoven. Nu ik weer opnieuw aan het oriënteren ben loop ik telkens tegen de absima CR3.4 Sherpa aan. De specs zien er goed uit, en het model spreekt mij natuurlijk helemaal aan gezien mijn scx24 ook een Jeep is.

Nu natuurlijk de hamvraag.... Hoe goed/slecht zijn de Absima's. Zijn er hier mensen die er een hebben en hun ervaring willen delen.
Bijlagen
2021_12_28_13_34_09_403.jpg
Deze gebruikers waarderen DJI Lou voor dit bericht:
Cesco (08 jan 2022 10:13)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door Cesco » 07 jan 2022 22:10

Ik heb geen Absima CR3.4 Sherpa, heb deze meerdere keren overwogen.
Wat ik er wel over kan zeggen is dit en andere die er één hebben moeten dan maar aanvullen.

Het is een hele complete auto en in feite een alternatief voor de Traxxas TRX-4 en Axial SCX10 III. Zoals ik er tegenaan kijk.
Er zit eigenlijk alles op tot aan verlichting toe. Je moet je wel beseffen dat dit niets meer en minder is als een rebrand. Het echte merk is Yikong en type is YK4102. Welke op o.a. AliExpress en Bangood regelmatig te koop zijn. En intussen is deze ook in de US te koop als (rebrand) RJ Rebelcon van het nieuwe RC merk Rebel RC.

Het Chineze merk Yikong maakt deze RC dus. Dit merk is hier wat minder bekend, maar is al wat langer op de markt.
Rebel RC is opgezet door o.a. één van de oprichters van Axial, dus deze rebrand is hun stap in de crawler wereld voor ze zelf gaan produceren. Onderdelen kun je dus in China vinden, nu ook in de US en uiteraard via Absima.

Voor zover ik heb meegekregen zou het een prima crawler/scaler moeten zijn. Enige wat mij tot nu toe weerhouden heeft om deze te kopen is het merk Absima.

Absima is een distributeur en heeft in verleden de ondersteuning van een geleverd merk al eerder opeens gestopt. Zo waren ze voor Europa de Redcat distribiteur. Toen ze met de Sherpa begonnen zijn ze gestopt met Redcat. Dus nu moet je Redcat buiten Europa aanschaffen. Ook onderdelenlevering destijds met Redcat was niet altijd goed op orde, vaker geen als wel voorraad. Op de Absima website is nog iets aan Redcat onderdelen te vinden, maar dat is de laatste voorraad die uitverkocht wordt.

Moet je jezelf daardoor laten stoppen om deze te kopen? Dat moet jezelf bepalen. Het is een zeer complete auto en middels Yikong en Rebel RC zal er nog lang ondersteuning zijn, mocht Absima weer met deze rebrand stoppen. Alleen moet je het dan buiten Europa bestellen en de vertaalslag eventueel maken naar andere onderdeel nummers.

Als ik alle reviews en videos zie is dit een prima auto en niets mis mee.

Tussen de Yikong, Absima en Rebel RC versies zijn voornaamste verschillen welke generatie verschillen er zijn. Wat sticker verschillen en verbetering in chassis.

De Yikong YK4102 wordt dus ook als Absima CR3.2 Sherpa geleverd.
De Yikong YK4102 Pro wordt ook als Absima CR3.4 SHERPA PRO en als de Rebel RC RJ Rebelcon geleverd. Voornaamste verschillen. Eigenlijk een geüpgraded versie. Nu een Hobbywing 1080 ESC, een 775 formaat brushed motor, een rijder en interieur, 25kg servo met metalen tandwielen en metalen tandwielen in de transmissie en stalen aandrijfassen.

Om het nog verwarrender te maken heeft Absima ook nog de Absima CR1.8 Yucatan. Ziet er nagenoeg exact hetzelfde uit als de Sherpa, alleen is dan 1:8 schaal. Waar de Sherpa 1:10 schaal is.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
JurjenF (08 jan 2022 10:47)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door Cesco » 08 jan 2022 09:39

Als kanttekening. De velgen en banden zijn een aparte keuze in gemaakt bij de Sherpa. Buitenkant is 1.9" formaat, binnenkant is 2.2" formaat. Voordeel is veel vrije ruimte rondom de portals. Nadeel is dat je nu een band hebt waar geen alternatief voor is. Het is normaal gesproken of geheel 1.9" of geheel 2.2". Geen mix.

Dus als je wilt vervangen dan zul je velgen en banden moeten vervangen. Iets om even rekening mee te houden. En qua velgkeuze opletten dat je genoeg ruimte houd om de portals vrij te houden.

Keuze voor de 775 motor is ook ongebruikelijk. Ook hier niets mis mee. Maar er is weinig after market aanbod in 775 motoren voor crawlers. Dus zal je al gauw moeten terug gaan naar 550 formaat.

Dit alles alleen van belang bij upgraden.

Dan prijs. Sherpa is ongeveer 449 euro. Sherpa Pro ongeveer 599 euro.
150 euro meer levert je dus met name een grotere motor op, een 1080 ESC, een interieur met rijder, volledig uitgerust met metalen tandwielen inclusief servo en stalen aandrijfassen. Best veel upgrades voor 150 euro.

Aan de andere kant. Dat is wel een prijs voor de Sherpa Pro die je aardig op Traxxas TRX-4 en Axial SCX10 III prijs niveau brengt.

Een Axial SCX10 III Jeep JL Wrangler kit is al te vinden voor ongeveer 335 euro, vergelijkbare body met licentie en je kan zelf de electronica en upgrades bepalen. Richting 599 euro valt er dan best een heel eind te komen. Zeker voor wie al meer RCs heeft. Dan heb je zeer waarschijnlijk al een zender en ontvanger.

Maar ook in vergelijking met de Axial SCX10 III Jeep JL Wrangler RTR vind ik het een lastige. Ook 599 euro.

Voor mijn gevoel had zowel de Sherpa als de Sherpa Pro 100 euro lager in prijs moeten zijn.

Lang verhaal kort. Persoonlijk zou ik eerder als ik nu zou moeten kiezen toch de Axial kiezen.
Maar ik vind de onderdelen levering en aftermarket support op de lange termijn belangrijk en dat zou 1 factor zijn die ik zwaar zou laten meewegen. Met 4 rijders in het gezin wil je gewoon snel kunnen repareren.

Plus ik heb nog alle electronica liggen. En dan is de Axial kit de betere keuze. Zeker omdat er vanuit 599 euro t.o.v. kit voor 335 euro genoeg budget overblijft om de Axial ook op zelfde specs te krijgen.

Ik zou overigens als budget een rol speelt zeker ook naar MST of Carisma RC kijken. Hebben ook leuke opties voor minder geld als de Sherpa.

Wat je ook kiest. Veel plezier ermee!
Ik hoop dat je ondanks dat ik zelf geen Sherpa heb toch wat aan bovenstaande informatie hebt. Ik heb me er wel in verdiept 😉.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
JurjenF (08 jan 2022 10:47)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door Wouterb » 08 jan 2022 09:58

Everything he said. ^^^

Kleine aanvulling; staar je niet blind op de 'gatgets'. 2 speed en lockable diffs zijn leuk maar zeker niet noodzakelijk. Sterker, ik zie het als faalpunten (maar mijn builds zijn ook relatief prestatie gericht ;) ).

De scx10-3 heeft 2 speed en dig. Waarbij de laatste wél een nuttige toevoeging is.
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
Cesco (08 jan 2022 10:08)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

bartvr
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 sep 2017 21:20
Locatie: Gasselternijveenschemond
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 26 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door bartvr » 08 jan 2022 11:41

Rij zelf nu iets van een jaar met de absima sherpa.
Tot nu toe geen noemens waardige problemen gehad.
En wat ze al verteld was die 2 speed , gebruik het maar zelden.
De lockers vind ik wel leuk, voor en achter kun je onafhankelijk bedienen.
Maar ligt ook aan de manier van rijden, ik poog zover mogelijk te komen zonder dat spul.
Zie het maar als extra uitdaging.

Wat ik heb aangepast is het volgende.
De esc naar een 1080 van ome ali .
En heb er zwaardere velgen met andere bandjes opgedaan.
Voor mij is dat voldoende , in Drenthe is het meeste toch plat.

Bij de eerste uitgave waren er nog eens problemen bij de voorste aandrijfassen, dit is bij latere versies opgelost.
Ik heb er geen gedoe mee gehad.
Het stukje velgen en banden is mits ik het juist heb ook aangepast, nu dus gewoon 1.9 maat.
Deze zijn kunststof beadlocks.
Reden dat ik het veranderd heb was idd verzwaring en kleine banden maar voor het oog.
Standaard is het tegen een 2.2 maat aan.
Heb die onder een oude axial gezet voor de hoogte.

Je hebt ook een khamba uitvoering zit dan een toyota body op.
Of van amewi dat is het zelfde onderstel andere body en in diverse uitvoeringen.
Je zal dan idd niet snel in NL naar de shop kunnen rennen voor onderdelen.

Van me eigen ervaring ben ik er tevreden mee, en reken de wat langere levertijd van onderdelen erbij.
Zorg dat het spul wat snel kan slijten (tandwielen enz) op de schap ligt en dan meteen upgrade versie.
Want zolang het werkt waarom vervangen.

Succes met je keuze.
Deze gebruikers waarderen bartvr voor dit bericht (totaal 2):
Cesco (08 jan 2022 19:35) • DJI Lou (10 jan 2022 10:23)
Tamiya cc01
Axial scx 10
Absima cr3.4 sherpa
Hpi rs4 sport 3
en vaar dingen

Gebruikersavatar
DJI Lou
Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 aug 2021 22:25
Locatie: Flevoland
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door DJI Lou » 10 jan 2022 10:24

Heren bedankt voor de informatie... geeft weer stof tot nadenken :D
Deze gebruikers waarderen DJI Lou voor dit bericht:
Cesco (10 jan 2022 13:45)

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door zanthrax » 10 jan 2022 17:34

Al die Chinese meuk is maar een paar tientjes goedkoper.
IMO bezuinig je met dat spul op de verkeerde plek.
Tenzij je iets aparts op het oog hebt dat geen enkel andere auto heeft zie ik nog steeds weinig reden om iets anders aan te schaffen dan de gevestigde merken: Axial of Element. RC4WD als het scale looks moet hebben. Traxxas als je robuustheid belangrijker vindt dan performance.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door WillemH » 10 jan 2022 19:34

Ik ben inmiddels diverse keren met bartvr en grcc (die heeft ook zo'n ding) wezen rijden. Zo'n Sherpa zit best leuk in elkaar en het ziet er behoorlijk degelijk uit allemaal. Op het forum van onze oosterburen zijn er ook zat die met zo'n ding rijden, en grote "rampen ende onheil" ben ik daar nog niet echt tegen gekomen (voor wat het waard is ;) ). Als het ding je aanspreekt, waarom zou je het dan niet doen? Was het ding er in kitvorm dan zou ik er eentje willen hebben, vind de Jeep een erg mooi model...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door Cesco » 10 jan 2022 21:23

Er is een kit van, maar dat is alleen het chassis. Body zal ongetwijfeld los verkrijgbaar zijn.

Wat "Chinese meuk" betreft. Tja. Dan wordt de keuze wel heel lastig.

Want ook Axial, RC4WD, Element RC, Traxxas, Redcat, Carisma, Tamiya, Cross RC, MST en vele andere merken hebben hun productie geheel of in grote delen in China, Taiwan, Korea, Filippijnen, India of ergens anders in Azië regio. Of het nu grondstof, halffabrikaat, deel productie of volledige productie betreft. Niets is echt volledig US of EU build.

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Absima CR3.4 Sherpa (vraag) 🙃

Bericht door WillemH » 10 jan 2022 21:49

Cesco schreef: 10 jan 2022 21:23 Er is een kit van, maar dat is alleen het chassis. Body zal ongetwijfeld los verkrijgbaar zijn.
Dat is een pre-assembled gebeuren, daar is niet veel meer aan te sleutelen ;)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten