Absima esc en motor in crawler?

SenneVanceulen
Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2022 10:17
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Absima esc en motor in crawler?

Bericht door SenneVanceulen » 08 jan 2022 20:09

Ik ben bezig met mijn eerste crawler (Axial scx10 ii kit) en vroeg me af of de Absima Thrust Brushless Regelaar en 3421kv Motor gebruikt kunnen worden in een crawler. Ik heb ze een paar jaar geleden gekocht voor mijn slash maar ik doe er nu niks mee dus ik vroeg me af of dit kan (zou me weer een beetje geld besparen).

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door Cesco » 08 jan 2022 20:41

Dat is een leuk snelheidssetje voor een onroad of basher, bijvoorbeeld voor een Slash. Maar voor jouw Axial SCX10 II is dat een beetje te hoog aan KV en de ESC is niet echt bedoeld voor crawler gebruik. Zo mist een drag brake. Je hebt hiermee eerder kans op een schokkerig rijgedrag vanwege teveel vermogen en je auto blijft op een helling niet staan maar loopt terug. Het wordt snel vermoeiend om continu via je gas je auto op de plek te houden.
Uitleg drag brake: https://www.rcgeeks.co.uk/blogs/news/dr ... c-crawling

Als je niet teveel geld kwijt wil zijn zou ik kijken als ESC naar een Hobbywing 1080. Dat is zo'n beetje beste wat je kunt krijgen voor een brushed crawler setup. En dan iets wat bijvoorbeeld in deze aanbevelingen staat als motor bij Axial SCX10 II:
https://holmeshobbies.com/motor-recommendations

Zelf heb ik de Hobbywing 1080 en een Holmes Hobbies Trailmaster Sport 550 27T in mijn SCX10 II. Dan heb je een fijne krachtige crawler setup. 540 motor kan ook uiteraard.

Mogelijke Belgische leverancier:
https://www.multivelo.be/product-catego ... hed-motor/
https://www.multivelo.be/product/hobbyw ... proof-80a/
De ESC is met wat zoeken nog wel goedkoper te krijgen. Merk motor hoeft geen Holmes Hobbies te zijn, maar dat zijn wel zo'n beetje de beste brushed crawler motoren en prijs scheelt nauwelijks met een ander merk. Gaan heel lang mee.
Trailmaster Sport en Crawlmaster Sport zijn twee goede budget opties van Holmes Hobbies.


Je huidige setje zou je kunnen verkopen om de kosten wat te verlagen.

SenneVanceulen
Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2022 10:17
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door SenneVanceulen » 08 jan 2022 20:56

Ok, bedankt voor de informatie. Ik zal zekers eens kijken naar de hobbywing 1080.
Deze gebruikers waarderen SenneVanceulen voor dit bericht:
Cesco (08 jan 2022 20:57)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door Wouterb » 09 jan 2022 08:59

Als je brushless wil blijven:

viewtopic.php?t=2813

Is niet een plug en play oplossing. Vraagt iets meer handenarbeid (solderen en programmeren), maar als dat je niet afschrikt ik dit een zeer goede optie
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Jamsyl
Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2022 09:27
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door Jamsyl » 09 jan 2022 10:47

Ik ga binnenkort beginnen aan een Axial SCX10.3 kit, en moet dus ook een combi uitzoeken.
Heeft een van u al ervaring met de Hobbywing Fusion 1800kv? Compacte installatie staat me aan, de specs blijken goed te passen bij een SCX10, maar ga ik als beginner wel €100,- (investering) meer plezier beleven aan zo'n setup?
Deze gebruikers waarderen Jamsyl voor dit bericht:
Cesco (09 jan 2022 11:27)
Losi 8ight-e
Axial SCX24
Amewi AMXrock RCX10b
Mini-Z
DragonForce 65
Project: SCX10.3 Kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door Cesco » 09 jan 2022 11:45

Jamsyl schreef: 09 jan 2022 10:47 Ik ga binnenkort beginnen aan een Axial SCX10.3 kit, en moet dus ook een combi uitzoeken.
Heeft een van u al ervaring met de Hobbywing Fusion 1800kv? Compacte installatie staat me aan, de specs blijken goed te passen bij een SCX10, maar ga ik als beginner wel €100,- (investering) meer plezier beleven aan zo'n setup?
De Fusion is als beginner zeker een goede optie. Via Hobbyking bijvoorbeeld al voor € 138 euro te krijgen via EU warehouse (zit in Nederland). Elders kost deze een paar tientjes meer.
Compact, zeer smooth, iets duurder als bovenstaande brushed optie die ik had aangeraden. En zeker als beginner afhankelijk van je skills mogelijk iets makkelijker als de optie van Wouter. Maar dat hangt helemaal van je soldeerkunsten af.
Voor een beginner is de Fusion een kwestie van kopen, inbouwen, settings goed zetten en rijden. Als je geen XT60 stekkers gebruikt mogelijk nog een andere stekker monteren aan of de Fusion of aan je accu. XT60 begint wel steeds meer de standaard te worden. Eigenlijk voor iets wat je kant en klaar koopt de goedkoopste brusless crawler optie.

Voordeel t.o.v. een brushed systeem is dat de motor ook geheel waterproof is. Water en een brushed motor gaat ook prima, maar heb je iets meer kans dat deze ermee ophoudt (niet zozeer door het water, maar meer door modder en vuil in water). In mijn Axial Wraith is dat me al overkomen.
Uiteindelijk is het een budget ding. Brushed of brusless. Weinig budget, brushed ga je happy mee zijn. Iets meer budget en eventueel andere redenen, brushless is dan zeker een hele goede optie. De Hobbywing Fusion heeft het gat qua kosten tussen brushed setup en brushless setup behoorlijk gedicht.

Kosten brushed setup komt ergens uit tusen pakweg 50-100 euro, afhankelijk van motorkeuze en waar je een Hobbywing 1080 en motor koopt. Brushless setup zit je ergens tussen 200-300 euro ongeveer voor iets van Hobbywing/Castle/Tekin/Holmes Hobbies of een combinatie daarvan. De Fusion is meestal te koop voor ongeveer 170 euro, maar op plekken als Hobbyking en Asiatees en RCmart vaak al voor rond de 140 euro. Heel soms zelf in een aanbieding voor lager, ik heb er 1 in een actie voor 99 euro gescoord. Of je gaat zelf bij elkaar zoeken qua opties en zie dan Wouter zijn oplossing. Zorg wat je ook kiest in ieder geval wel dat het crawler geschikt is. Dus minimaal een dragbrake en in ons landje en België is zo waterproof mogelijk wel zo fijn.

Ik heb brushed setups die al jaren mee gaan, ook in water en modder gebruik. Maar dus ook ervaringen dat die condities even te veel waren. voor pakweg 20-30 euro heb je een nieuwe brushed motor. Daartegenover staat dat een brushless motor over algemeen inbouwen is en buiten na gebruik een beetje schoonmaken heb je er geen omkijken meer aan. Ik heb 4 rijders in het gezin, dus betrouwbaarheid en niet te vaak moeten repareren/vervangen is gewoon een enorme tijdbesparing. Ik ben intussen 3 brushed setups aan het vervangen door een Fusion 1800Kv.

Zoals hier te zien is past het in een SCX10 III:


En hier een voorbeeld van hoe smooth het rijdt.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Jamsyl (09 jan 2022 15:18)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door JurjenF » 09 jan 2022 12:00

Zo, dat rijdt wel heel fraai inderdaad. Hier ga ik ook 's aan denken bij het volgende project. Wel iets duurder dan brushed maar m.i. rijdt het wel veel mooier....
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Jamsyl
Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2022 09:27
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door Jamsyl » 09 jan 2022 15:19

@Cesco dank voor je uitgebreide antwoord!
Had het idd gezien op YouTube, maar had de prijzen van Hobbyking nog niet gezien.
Ben er nu wel uit; dat wordt de installatie in m’n SCX10!
Deze gebruikers waarderen Jamsyl voor dit bericht:
Cesco (09 jan 2022 18:01)
Losi 8ight-e
Axial SCX24
Amewi AMXrock RCX10b
Mini-Z
DragonForce 65
Project: SCX10.3 Kit

Jamsyl
Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2022 09:27
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door Jamsyl » 09 jan 2022 17:11

Daarnaast zag ik dat de Fusion ook nog een schakelbare (Voltage) ingebouwde BEC heeft van 4A, dus genoeg voor een HV 25kg servo, scheelt ook weer kosten voor een externe BEC.
Deze gebruikers waarderen Jamsyl voor dit bericht:
Cesco (09 jan 2022 18:01)
Losi 8ight-e
Axial SCX24
Amewi AMXrock RCX10b
Mini-Z
DragonForce 65
Project: SCX10.3 Kit

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 236 keren

Re: Absima esc en motor in crawler?

Bericht door zanthrax » 09 jan 2022 18:29

Nadeel van een combi systeem: als je motor sterft kun je ook je ESC weggooien. Of omgekeerd.
Voor mij genoeg reden om er niet aan te beginnen.
Voor een eerste crawler is een 1080WP met een 27T motor doorgaans voldoende, upgraden naar brushless kan altijd nog.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten