TRX4, XL5hv, 550 21T dragbrake verhogen, hoe?

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Gebruikersavatar
Martijn1974
Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2021 19:59
Locatie: Waddinxveen
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

TRX4, XL5hv, 550 21T dragbrake verhogen, hoe?

Bericht door Martijn1974 » 21 mar 2022 17:30

Ik heb twee TRX4's, een Land Rover Defender en een Chevrolet Blazer.

Afbeelding

Motorisch zijn deze origineel, dus met de XL5hv en 550 21T brushed motor.
Echter hebben ze beide een heel ander gedrag.
De Defender rijdt heel soepel en langzaam. De Blazer is wat impulsiever, springt soms vooruit bij een percentage throttle waar hij anders bij kruipt...
En waar ik nog de meeste last van heb is de dragbrake van de Blazer, die is zowat niet bestaand.
Ik moet bij een helling van zo'n 50 graden al vol op de rem naar beneden, en dan nog neemt zijn neerwaartse snelheid toe, zelfs in de lage gearing. De Defender daarintegen kan op de zelfde helling naar beneden kruipen op de dragbrake als ik de zender loslaat. Remmen laat hem dan stoppen op die helling.

Voor zover ik weet is er geen afstelling voor de rem op de XL5hv (behalve geen rem), en ik rijdt met een Spektrum DX5, en daar staan alle instellingen zo goed mogelijk ingesteld.
De wagens staan op dezelfde banden dus een diameter probleem is het ook niet.

Iemand een tip hoe ik de dragbrake van de Blazer kan verhogen?
(Brushless is voorlopig nog niet de wens)

mvg,
Martijn.
"Too much of anything can make you an addict".
http://offroad-rc.nl
[Autistisch. Sorry als ik soms verkeerd overkom.]

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: TRX4, XL5hv, 550 21T dragbrake verhogen, hoe?

Bericht door coopertje » 21 mar 2022 22:12

Ik zou eens beginnen met beide ESC te kalibreren met de nieuwe zender. Daarmee ijk je neutraal, vol gas en vol achteruit. Als dat niets brengt zou je beide ESC eens van auto kunnen wisselen om te zien of het gedrag meeverhuist met de ESC. Dan weet in iedergeval of het issue in de ESC zit of niet.....

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: TRX4, XL5hv, 550 21T dragbrake verhogen, hoe?

Bericht door Cesco » 22 mar 2022 01:29

Bovenstaande plus volgende. Controleer of beide ESC wel in crawl mode (5 blinks) staan.

Als je ook ESC en motor uitgewisseld hebt dan is volgende stap vergelijken van de pinion en spur gear. Zijn die hetzelfde? En de andere tandwielen? Er zijn verschillen tussen sommige TRX-4 modellen en de gearing heeft een effect op de effectiviteit van de dragbrake.

Volgende stap is uitzoeken of alle bewegende delen wel soepel lopen, correct gesmeerd zijn en of alle tandwielen nog intact zijn.

Altijd maar 1 verandering tegelijk, anders weet je niet wat het probleem en de oplossing was.

Verder is de dragbrake van de TRX-4 ESC zo wie zo niet de meest krachtige en idem voor de motor.

Upgraden naar een Hobbywing 1080 geeft je al een betere ESC met een aanzienlijk betere dragbrake. Een Holmes Hobbies 550 Crawlmaster Sport of Trailmaster Sport levert je een motor op met betere en sterkere magneten en helpt bij vinden van een betere dragbrake. Geeft zo wie zo ook meer torque en een soepeler ervaring.

Maar zoek ook zeker naar de reden van het vooruitspringen. Dat duid overigens eerder op een 2e probleem naast dragbrake probleem.

Het is even wat werk, maar logisch nadenken, uitwisselen en stap voor stap uitsluiten. Succes!

Gebruikersavatar
Martijn1974
Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2021 19:59
Locatie: Waddinxveen
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: TRX4, XL5hv, 550 21T dragbrake verhogen, hoe?

Bericht door Martijn1974 » 22 mar 2022 17:39

coopertje schreef: 21 mar 2022 22:12 Ik zou eens beginnen met beide ESC te kalibreren met de nieuwe zender.
Ik geloof dat ik dat inderdaad vergeten ben te doen bij deze wagen. Afbeelding
Nadat ik dat WEL heb gedaan remt/dragged hij wel beter, hij kan nu met de zender in neutraal wel blijven staan.
Zelfs op deze flauwe helling was hij niet tot stilstand te krijgen (vooraf getest).
Afbeelding
Cesco schreef: 22 mar 2022 01:29 ...Controleer of beide ESC wel in crawl mode (5 blinks) staan...
Ik heb ze beide op Trail mode (4) staan. Dat is 100% vooruit, neutraal dragbrake, 100% rem, 100% achteruit.
De aparte rem functie vind ik prettiger dan de automatische rem/hold bij neutraal. Persoonlijke voorkeur ;)
Cesco schreef: 22 mar 2022 01:29
...Volgende stap is uitzoeken of alle bewegende delen wel soepel lopen, correct gesmeerd zijn en of alle tandwielen nog intact zijn...
Ja dat is dik in orde. De wagen is tweedehands, maar enkel een keertje binnen gebruikt. Werkelijk nergens zat vuil of krasjes. Alles loopt lekker vrij en is in fabrieks nieuwstaat.

Zodra ik weer op de crawlerbaan ben geweest (zal over een maandje zijn) dan heb ik weer een goed vergelijk en weet ik of ik nog meer genoemde stappen moet doorlopen.
Afbeelding

Tot zover bedankt allen. 8-)

mvg,
Martijn.
"Too much of anything can make you an addict".
http://offroad-rc.nl
[Autistisch. Sorry als ik soms verkeerd overkom.]

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten