Element Enduro Gatekeeper

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Dustin » 22 apr 2022 16:30

De sail panels ook geprint en gemonteerd :D
Afbeelding
Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht (totaal 2):
Sander (22 apr 2022 16:54) • Cesco (07 mei 2022 01:15)

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Jeeppeet » 06 mei 2022 22:34

Hee raamgaas. Ik heb toen t netje-zak van skatebeschermers verknipt voor mn buggy
Deze gebruikers waarderen Jeeppeet voor dit bericht:
Dustin (12 mei 2022 13:25)
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Dustin » 12 mei 2022 13:26

Jeeppeet schreef: 06 mei 2022 22:34 Hee raamgaas. Ik heb toen t netje-zak van skatebeschermers verknipt voor mn buggy
Ook een optie inderdaad :lol:
Ik zag deze voorbij komen en met een 3d printer in de hobbykamer kon ik het niet laten natuurlijk.

Heb nog wel wat leuke dingen op het "todo lijstje" staan.
Maar voor nu rijdt de GK en wil ik hem snel een eerste goeie testrit geven.

Corally pinion is te grof en loopt tegen de gearbox cover aan, dus voor nu de cover er af gelaten.
Heb pinions die wel passen in de cover maar die hebben geen 5mm as, die eens een keertje laten uitboren zodat de cover er weer op kan.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Dustin » 21 jun 2022 10:56

Gisteren dan eindelijk eens een goede testrit kunnen geven..
De wagen zelf doet het goed, vind hem erg mooi rijden.
Ziet er daarnaast gewoon goed uit op de trails.
Wel wat schroefjes los gekomen, moet ik even wat threadlock op doen, ook al zegt de manual van niet.

Maar... ik vind de Xerun Axe set vooralsnog tegenvallen.
Lage snelheid controle vind ik vrij beperkt en lijkt toch wat last te hebben van cogging.
De topsnelheid valt me ook tegen, zeker als ik dit vergelijk met video's welke op YouTube te vinden zijn.
Zelfs de RTR brushed versies lijken sneller dan die van mij met 3300kv
Zit met pinion al groter dan wat de manual aangeeft.
Al meermaals opnieuw gecalibreerd en het motor paring proces uitgevoerd, vooralsnog zonder resultaat.
Nu eerst eens kijken of ik hem kan updaten en van daaruit weer verder proberen.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Cesco » 22 jun 2022 21:23

Dustin, hoeveel T pinion gebruik je nu? En met standaard spur gear?

Is je doel snelheid of crawlen? En gebruik je een 2S of 3S Lipo?

Als je dat kan delen kunnen we even met je meedenken.

Basis optie starten met standaard meegeleverde spur gear (87T) en 18T pinion. Snelheid eerst verhogen door met 3S LiPo te verhogen. En vanaf daar dan afhankelijk van behoefte spur gear en pinion aanpassen.

Het zou best kunnen dat het coggen in de keuze van spur / pinion / LiPo zit en dat je net niet op een ideale verhouding zit nu.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Dustin » 23 jun 2022 13:52

19t pinion met standaard spur.
Rij met een 2s, wilde een auto die prima kan trailen/crawlen maar waar ook nog wel wat pit in zit.
Dat is de hele reden dat ik voor 3300kv heb gekozen.
3s lipo heb ik niet, rij eigenlijk alles op 2s
De TRX4 met standaard motor en spur/pinion is in hoge versnelling echt flink sneller dan de Gatekeeper nu.
Het hoeft absoluut geen racemonster te worden, maar had wel iets meer verwacht dan wat die nu doet.

Gisteren de firmware opnieuw geflashed want de meest recente zat er al op, en dit lijkt het coggen aanzienlijk te hebben verminderd.
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
Cesco (23 jun 2022 14:30)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Dustin » 06 jul 2022 11:01

Cogging is nog steeds een stuk beter na de firmware upgrade, op sommige punten is wel nog duidelijk zichtbaar dat hij niet netjes zijn snelheid behoudt.
Maar ik denk dat er ergens toch niet helemaal goed zit in de assen of de gearbox dus dat wil ik ook nog even goed nalopen.
Want ik vind vooral de ESC ook flink warm worden, wordt een duidelijk warmer dan alle ESC in mijn andere auto's, zowel brushed als brushless varianten.
Zou dan ook bijna zeggen dat er ergens iets aanloopt o.i.d.

Gisteren wel 2 nieuwe pinions ontvangen met 5mm as gat, deze binnenkort even testen en kijken wat dit dan met de performance doet nadat ik de wagen heb nagelopen.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Wouterb » 16 jul 2022 11:15

Cogging is alleen bij opstarten. Als de motor eenmaal draait zou cogging geen issue meer.
Als ie tijdens het rijden gaat stotteren is dat een goede reden om de mechanica eens na te kijken.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Dustin » 18 jul 2022 09:52

Wouterb schreef: 16 jul 2022 11:15 Cogging is alleen bij opstarten. Als de motor eenmaal draait zou cogging geen issue meer.
Als ie tijdens het rijden gaat stotteren is dat een goede reden om de mechanica eens na te kijken.
Nog geen tijd gehad, komende week even alles loshalen en kijken of ik iets kan vinden.
Opstarten gaat juist super soepel maar vooral in de +- 15-25% throttle range merk ik heel erg dat het een beetje "golft" om het zo maar te noemen, dus lijkt wel ergens iets in de aandrijf lijn te zijn.

Als eerste de pinion maar eens los halen en kijken hoe de boel dan draait en of ik iets voel, en zo langzaam steeds een stapje verder door de aandrijflijn heen gaan.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Element Enduro Gatekeeper

Bericht door Wouterb » 18 jul 2022 22:52

Dingetje om te checken is dan de on-rondheid van je spur. Controleer hiervoor de gearmesh op 3 of 4 plaatsen verdeeld over 1 rotatie van je spur. Kan zijn dat ie op 2 plekken goed is maar op de 3e vastloopt of te ruim is.
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
Dustin (19 jul 2022 08:56)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten