Zo, die titel is een mond vol. Deze build ligt al bijna 2 jaar op de plank in afwachting van beschikbare bouwtijd.
Het begon allemaal met een uitverkoop ooit bij Gear RC. Gear RC haalde alles van Element RC uit zijn assortiment (helaas).
Ik kreeg een appje van Arjan van Gear RC dat alles met 50% korting wegging. Ik heb niet lang getwijfeld (ongeveer 1 seconde) en de Element RC Builders kit 1 gereserveerd. Hierna mijn broer en nog een paar forumleden ingelicht en in een half uur was alles aan Element RC verkocht bij Gear RC.
Niet lang hierna heb ik bij SOR Graphics hun SOR EPX Pro performance kit for the Element RC Enduro besteld.
Dit is een kit waarmee je met de standaard C-channel chassis rails een LCG chassis maakt.
LCG = Low Center of Grafity oftewel een laag zwaartepunt chassis. Soms ook wel cheater rig genoemd.
Een LCG chassis is over het algemeen bedoelt als performance chassis en kan scale zijn.
Maar in algemeen draait het om laag zwaartepunt, performance, pure crawler capaciteiten.
Er zijn vele speciale LCG chassis rails, zoals van G-Speed, Brazin, Flatgekko en vele andere. Zelf heb ik voor een volgende build een Lowlander chassis rail set klaarliggen, maar dat is voor een ander bouwverslag. Interessante aan de SOR EPX is dat je de standaard C-channel chassis rails behoud en toch vergelijkbare resultaten behaald.
In competitie klasses zoals Sorca in the US betekent het dat je legaal met een LCG chassis aan Class 1 competities kan meedoen. Hier in Nederland kennen we deze competities niet, maar het concept om een LCG chassis te maken op basis van een standaard frame rails vind ik wel interessant.
Meer informatie:
https://www.shopsorgraphics.com/product ... -rc-enduro
The SOR EPX Pro performance kit for the Element RC Enduro
*All the benefits of an aftermarket LCG chassis, without the need for disassembly of your truck.
*C1 legal nearly everywhere because it keeps the stock C-channel chassis rails.
*Carbon Fiber Shock mounts weigh only 1 gram each. Maintains low center of gravity by not using laser cut steel or machined aluminum towers. Keeps weight down low where it belongs. Lots of mounting holes, flip the mount upside down for even more upper shock mounting choices. Allows “full-droop” without the need for a bent panhard.
*Shocks are moved 3mm outward on each side for increased stability and improved side hilling. No need to remove material if you move the lower shock mount to the link mount. Allows you to use brass link axle mounts with no need for grinding on them.
*Black anodized billet aluminum cnc machined rear upper link mounts. Mounts are threaded at the chassis for easy installation. Same lateral geometry as stock, meaning your links maintain the same plane as the stock location. No cheap laser cut steel that moves your links outward or inward. Our stepped design accomplished this. Pro version comes with our aluminum rear axle upper link riser, and aluminum adjustable battery tray mount. They weigh 7grams, and 20 grams respectively.
Dan meteen voor degene die dit ook wil bestellen het slechte nieuws. De SOR EPX kit is intussen discontinued oftewel uit assortiment. Sommige delen zijn nog wel te verkrijgen. Maar basisidee is uiteraard wel met wat handigheid na te maken.
Overigens is ook de Builders kit V1 intussen uit assortiment, dat komt ervan als je teveel projecten hebt en te weinig tijd.
Dus dit wordt tevens een beetje een new vintage build. En daar past uiteraard ook een new vintage body bij. Maar dat hou ik nog even voor mij.