Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Tom
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2023 11:11
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door Tom » 18 nov 2023 11:05

Hallo,
Ik ben bezig om een RC4WD gelande D90 te bouwen en heb daar ook de polycarbonaat spatborden/ inner fenders bij gekocht. De achterste spatborden passen alleen niet. De body gaat er met een hoek van de laadvloer zeker 10mm door heen. Nu heb ik daar een opening in gemaakt, maar echt fraai is het niet geworden, bovendien gaat de montage van de spatborden met de bouten die ook de carrosserie bij elkaar houden. Mijn verwachting is dat ik de borden nog wel eens los moet halen en dan lijkt het me geen goed idee om daar tapgaten in alu voor te gebruiken. Nu heb ik gezien dat er after market spatborden te koop zijn rond de 80 euro, wat mij echt te ver gaat. Ben ook nog op zoek geweest naar een 3D print ontwerp wat ik zelf kan laten printen, alleen lijkt daar hetzelfde probleem in te zitten, dat de laadvloer er doorheen gaat.
Mijn vraag is, heeft iemand hier een beter idee voor, of weet een 3D print ontwerp wat wel goed gaat passen? Ik overweeg om de spatborden zelf uit messing plaat te gaan maken, maar dat wordt dan een project op zich.

Alvast bedankt, Tom

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 526 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door coopertje » 20 nov 2023 08:06

Een paar foto’s van de situatie zou helpen. Zover ik weet heeft de body aan de achterkant al een soort van wielkastvorm. Ik zou daar geen apart spatbord op het chassis gebruiken. Je kunt eventueel de vorm van de body iets aanpassen / verlengen met Styreen plaat van 1mm. Aan de voorkant kun je de polycarbonaat spatborden wel gebruiken, daar zit niks in de D90 body.
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Tom (26 nov 2023 08:40)

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 435
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 242 keren

Re: Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door zanthrax » 20 nov 2023 22:54

Snijd een diepvries bakje in 2en en je ben al een heel eind met een setje opmaat gemaakte inner fenders voor een net prijsje.

Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht (totaal 2):
Garry (21 nov 2023 18:35) • Tom (26 nov 2023 08:39)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Tom
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2023 11:11
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door Tom » 22 nov 2023 15:34

Goedemiddag, bedankt voor jullie reactie!
Het is idd een idee om het niet aan de carrosserie, maar aan de body vast te maken. Dan is er in ieder geval geen conflict met de body;-) wel moet het om de schokbreker beugels komen wat het plaatsen van de body lastig kan maken. Er zit ook maar een paar mm tussen boutkop van schokbreker en body.
Het Tupperware bakje is ook een leuk idee, maar ik verwacht daar dezelfde aanloper met de body.
IMG_0219.jpeg
IMG_0218.jpeg
IMG_0217.jpeg
IMG_0216.jpeg
IMG_0215.jpeg
IMG_0213.jpeg

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 526 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door coopertje » 23 nov 2023 08:03

"wel moet het om de schokbreker beugels komen" -> Waarom niet achter de beugel langs?
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Tom (26 nov 2023 08:40)

Tom
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2023 11:11
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door Tom » 24 nov 2023 08:25

Hallo Coopertje,

Dat is ook wat ik bedoelde, er is alleen beperkte ruimte aan die kant, iets van 3mm. Dat is ook de reden dat ik de bout andersom heb gemonteerd, een moer steekt al te veel uit en raakt de laadvloer van de body.
Ik heb bij GrabCAD een mooi gratis 3D model van het chassis gevonden en ben nu in Solidworks een stukje van de body aan het modelleren om te kunnen zien waar het spatbord kan zitten. Plan is dus voor nu om zelf een spatbord te modelleren en te laten 3D printen. Best leuk om m’n Solidwork skills weer wat op te halen. Zodra ik wat te tonen heb zal ik het hier posten. Bedankt voor het meedenken!
Groeten Tom

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 526 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Spatborden / inner fenders RC4WD D90 alternatief

Bericht door coopertje » 27 nov 2023 12:01

Ben benieuwd! Zelf tekenen en printen is een leuke route, teken zelf ook in Solid works. Gaat helemaal goed komen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 277 gasten