Hier dacht even een draadje te openen om onduidelijkheden mbt Airbrushen op te helderen.
Ik heb zo'n ding. Gebruik hem ook, maar claim op geen enkele wijze er verstand van te hebben.
Vandaar dat ik mij met mijn vragen wend tot de meer ervaren gebruikers in de hoop dat ik (en andere noobs ) er wijzer van worden.
AIrbrush Q&A
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
- x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 136 keren
AIrbrush Q&A
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
- x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 136 keren
Re: AIrbrush Q&A
Eerste vraag die ik heb is in een ander draadje gesteld:
Was eerst een vacuum compressor tbv glas/epoxy laminaat, waar ie uiteindelijk nooit voor gebruikt is. Continu draaiend komt ie tot 2.8bar. Ik gok op lekkage links of rechts. rebuild?
de airbrush zelf is een hobbyking-ding. met op dit moment een 0.5mm naald erin.
De verf die ik gebruik:
deze verf is geschikt voor de Airbrush. Maar onverdund komt er niets uit, en teveel verdund wordt het een niet dekkende natte zooi.
Wat gaat er mis?
mijn doe-het-zelf compressor:
Was eerst een vacuum compressor tbv glas/epoxy laminaat, waar ie uiteindelijk nooit voor gebruikt is. Continu draaiend komt ie tot 2.8bar. Ik gok op lekkage links of rechts. rebuild?
de airbrush zelf is een hobbyking-ding. met op dit moment een 0.5mm naald erin.
De verf die ik gebruik:
deze verf is geschikt voor de Airbrush. Maar onverdund komt er niets uit, en teveel verdund wordt het een niet dekkende natte zooi.
Wat gaat er mis?
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
- Rubenb
- Member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 15 okt 2017 18:49
- Locatie: Kampen
- x 3
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: AIrbrush Q&A
Dat is van het merk Vallejo, die gebruik ik ook.
De model air (linker kleine potje op de foto) variant is geschikt voor de airbrush onverdund.
de model color (rechter kleine potje op de foto) is geschikt voor kwast, kan gebruikt worden voor airbrush, maar moet dan goed verdund worden.
De premium kleuren hebben qua dikte het meeste weg van de model color, die verdun ik ook altijd.
Als je iets verdund moet je een soort melkachtige substantie krijgen, dan zit je goed.
Vallejo is ook bij o.a. airbrush service Almere te krijgen.
De model air (linker kleine potje op de foto) variant is geschikt voor de airbrush onverdund.
de model color (rechter kleine potje op de foto) is geschikt voor kwast, kan gebruikt worden voor airbrush, maar moet dan goed verdund worden.
De premium kleuren hebben qua dikte het meeste weg van de model color, die verdun ik ook altijd.
Als je iets verdund moet je een soort melkachtige substantie krijgen, dan zit je goed.
Vallejo is ook bij o.a. airbrush service Almere te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Ruben
Ruben
-
- Donateur
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 jun 2017 22:58
- Locatie: Hilversum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: AIrbrush Q&A
Ik gebruik ook Vallejo. Maar verdun Het altijd, ook model air.
Volgens mij gaan lichtere war kleuren makkelijker omdat er weinig pigment inzit.
Moor mijn rc kap gebruikte is faskolor ( voor Lexan ) ook weer flink verdunt.
Volgens mij gaan lichtere war kleuren makkelijker omdat er weinig pigment inzit.
Moor mijn rc kap gebruikte is faskolor ( voor Lexan ) ook weer flink verdunt.
Mark met een SCX10II
-
- Donateur
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 jun 2017 22:58
- Locatie: Hilversum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: AIrbrush Q&A
Het verdunnen is volgens mij ook voor iedereen anders. Net wat je lekker vind werken.
Misschien nog een beetje rommelen met de druk.
Voor de rest oefenen oefenen oefenen
Ik kan er ook nog niet zoveel van
Misschien nog een beetje rommelen met de druk.
Voor de rest oefenen oefenen oefenen
Ik kan er ook nog niet zoveel van
Mark met een SCX10II
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: AIrbrush Q&A
Ik gebruik graag de verven van Revell en dan specifiek de enamel. Verdunnen met terpentine en ja, wel een half gelaatsmasker op voor de longetjes. Watergedragen verf vind ik te snel drogen, vooral die van Tamiya.
De enamels van Humbrol zijn ook super.
Cleanen na enamel is dan wel weel een bitch
De enamels van Humbrol zijn ook super.
Cleanen na enamel is dan wel weel een bitch
Printjunkie
-
- Donateur
- Berichten: 2033
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
- x 1 x 20
- Gegeven waarderingen: 290 keren
- Ontvangen waarderingen: 262 keren
Re: AIrbrush Q&A
Ik wil graag eens iets gaan proberen met airbrush ipv de Tamiya busjes.
Waar moet ik een beetje opletten bij aanschaf? Wat zijn goede maar niet te dure setjes om aan te schaffen?
Zou het graag willen gaan proberen op de nieuwe Toyota.
Waar moet ik een beetje opletten bij aanschaf? Wat zijn goede maar niet te dure setjes om aan te schaffen?
Zou het graag willen gaan proberen op de nieuwe Toyota.
-
- Donateur
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 jun 2017 22:58
- Locatie: Hilversum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: AIrbrush Q&A
Ik heb een Harder & Steenbeck evolution en ben hier tevreden mee .En ik heb nog een H&S Colani voor de grotere vlakken. Zijn wel wat prijzig maar wel goed.
Met andere merken heb ik geen ervaring
Met andere merken heb ik geen ervaring
Mark met een SCX10II
-
- Pro Member
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
- Locatie: gilze
- x 17
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: AIrbrush Q&A
Na gebruik hoe kun je deze (niet deze specifiek) dan het beste reinigen/schoonmaken?
Hoe ver haal je het daarvoor uitelkaar of is dit niet nodig alleen bijvoorbeeld eens in de zoveel keer na gebruik?
Hoe ver haal je het daarvoor uitelkaar of is dit niet nodig alleen bijvoorbeeld eens in de zoveel keer na gebruik?
- Bijlagen
-
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX
-
- Donateur
- Berichten: 2033
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
- x 1 x 20
- Gegeven waarderingen: 290 keren
- Ontvangen waarderingen: 262 keren
Re: AIrbrush Q&A
Hey Leon, Ik ben een tijdje geleden begonnen te oefenen met mijn airbrush met aquacolor van Revell. Dat bleek een fout ivm de kwaliteit van de verf (resultaat). Maar het was ook verdomd lastig uit de airbrush te krijgen. Ook met de speciale reiniger was het een nachtmerrie. Toen moest de voorkant eraf, en heb ik alles met een wattenstaafje schoon mogen boenen.
Daarna ben ik overgestapt op Enamal van Revell. Dat verdun je met een bijhorend goedje, en reinig je met thinner (goedkoop). Hoe ik het nu doe. Wanneer je klaar bent, gooi je een scheutje thinner in de airbrush. Goed schudden. Bijna leeg spuiten. En daarna oude (maar wel schone) doek door het potje heen om het zo schoon mogelijk te vegen. Dan nog een scheutje thinner, en helemaal leeg spuiten.
Dan water erin en helemaal leeg spuiten (thinner tast anders je afdichtingen aan).
Dit heb ik nu al paar keer gedaan. En ik zie geen restanten in de airbrush zitten, als ik hem uit elkaar haal. En als het wel eens zou moeten, dan is het ook zo gebeurd. Als je de naald maar niet mishandeld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten