Asiatees

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
iewke71
Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2017 18:42
Locatie: GEMERT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Asiatees

Bericht door iewke71 » 06 jan 2018 14:41

Heren klein vraagje, wie van jullie kan me vertellen hoe het met de douane en belasting gaat als ik iets bij Asiatees ga bestellen?? Thnx alvast.

Patrick
Donateur
Berichten: 2030
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 290 keren
Ontvangen waarderingen: 258 keren

Re: Asiatees

Bericht door Patrick » 06 jan 2018 20:09

Hoi Iwan,

In principe komt dat spul uit een niet EU land.
Daardoor moet je bij een goederen waarde tussen 22 en 150 Euro de 21% BTW betalen. Daarbovenop komen ook nog inklaringskosten. Boven de 150 Euro moet je ook nog invoerrechten betalen ter waarde van 3%.
  • Bij de bepaling of je invoerrechten moet betalen reken je alleen de waarde van de goederen. Verzendkosten tellen niet mee.
  • Invoerrechten betaal je altijd over de goederen EN verzendkosten.
  • BTW betaal je altijd over de goederen, verzendkosten EN de invoerrechten. (Je betaalt dus nogeens belasting op belasting)
  • Inklaringskosten zijn kosten die berekend worden door het postbedrijf. Bv UPS of PostNL. Op hun sites staan die kosten vermeld.
  • Orders zoveel mogelijk splitsen in meerdere orders van maximaal 22 Euro. Bij 0 Euro verzendkosten maakt dat toch niet uit. Is niet illegaal.
  • Bestel zo min mogelijk in de VS. Dat wordt beter gechecked.
Truucjes die veel mensen schijnen te gebruiken, maar ik nooit:
  • Onderhandel met de verkoper een hoger aandeel verzendkosten en een lager aandeel goederenkosten op de factuur.
  • Vraag de verkoper te liegen op de custom declaration. Veel verkopers doen dat standaard al. Bewijslast ligt bij jou, en klopt het niet met de factuur, dan riskeer je een boete. Dit is officieel een economisch delict. Ook als de verkoper heeft gelogen.
Mocht je de gelukkige winnaar zijn van een portie invoerrechten en/of BTW, dan hanteert de Douane of het postbedrijf in principe de customs declaration die op de doos staat. Twijfelt men over of daar de waarheid op staat, en er is geen factuur bijgevoegd, dan sturen ze je een brief. Dan kun je vervolgens (meestal online) een factuur naar ze toesturen.

In sommige gevallen bepalen ze zelf de waarde door te kijken op een Nederlandse site, en bepalen zo ook de waarde (meestal dus veel te hoog). Dan kun je later bezwaar maken.

Als de waarde is bepaald, dan komt de postbode langs die het geld bij je komt innen. Je betaalt, en krijgt het pakketje in je hand. Betaal je niet, dan neemt hij het weer mee.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2768
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 846 keren
Ontvangen waarderingen: 1006 keren

Re: Asiatees

Bericht door Cesco » 06 jan 2018 21:27

Hoe ik er mee omgaat is als volgt. Ik reken standaard dat er douanekosten bij komt.
In 9 van de 10 keer valt het dan mee omdat die er niet bij komen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms ook niet begrijp hoor. Ik heb pakketten gehad waar gewoon op staat dat het een hoge waarde heeft, bijvoorbeeld 200 euro. En dan komt het binnen zonder douanekosten. Laatst een pakket waar op stond dat de waarde 15 euro was (klopte ook en ja vreemd genoeg onder de 22 euro grens) en moest 20 euro douanekosten betalen.

Ik bestel redelijk vaak bij RCmart, via Ebay, AliExpress, Banggood, Tamico en sinds kort ook bij Asiatees. China, Hongkong of US, ik zie eerlijk gezegd geen verschil hiertussen. Kans op douanekosten is net zo groot of klein merk ik.
Binnen Nederland bestel ik meeste bij Romulco / GearRC, Trxx-winkel en heel soms bij Toemen.

Waarom wel in het buitenland bestellen?
Ondanks de douanekosten is het vaak toch een beetje tot heel veel goedkoper. Plus en dat is ook niet onbelangrijk, je kunt er vaak dingen krijgen die hier lokaal niet verkrijgbaar zijn.

Waarom niet in het buitenland bestellen?
Persoonlijk ben ik voorstander van lokaal bestellen, maar.... ik grijp zo vaak mis. En als er dan door de lokale hobbywinkel besteld moet worden, kun je vaak net zo goed qua levertijd zelf in het buitenland bestellen.
Aan de andere kant. Je lokale hobbywinkel steunen door daar in te kopen heeft ook zijn voordeel. Aanwezige kennis kan een reden zijn, of als iets wat je nodig bent direct kunnen ophalen of binnen enkele dagen in huis hebben als je het online besteld. Kan ook een koopoverweging zijn. Vaak betekent dat wel een hogere aankoopprijs, maar ja. Als iets stuk is en je wilt morgen weer rijden en het is op voorraad. Bestellen uit het buitenland heeft als nadeel als je haast hebt dat het lang kan duren. En met lang bedoel ik soms echt lang. Onlogisch lang. Het is mij al vaker overkomen dat ik bv bij RCmart iets bestel en 2 weken later nog wat en dat de 2e bestelling in 2 weken is geleverd en 1e bestelling pas na 6 weken. Bestelling 3 die 5 weken na bestelling 1 wordt geplaatst is ineens in 1 week geleverd. Dat ligt niet aan de voorraad of de shop, maar aan de verzendafhandeling van de postbedrijven.

Je zult dus je keuzes moeten maken. Persoonlijk mix ik de beide opties. Heb ik nu iets nodig haal ik het lokaal. Is het iets bijzonders of plan ik een toekomstig project of is het gewoon lokaal niet te krijgen of is het prijsverschil lonend dan haal ik het uit het buitenland.

P.S. trxxs-winkel.nl heeft sinds enige tijd ook de MST CFX te koop. Dat was zo'n mooie overweging. De (bij hun kale) kit is bij hun 259 euro. Via dit forum is er een 5% korting optie. Dus dat zou 246,05 euro maken. Maar ik heb hem bij Asiatees gekocht in een actie voor 174 euro en kreeg 19 euro douanekosten op de kop. Maar deze kit was in combinatie met een Hobbywing WP1080 crawler ESC (snelheidsregelaar) en ik kreeg er nog allerlei goodies bij in de vorm van een gratis setje Boomracing kogellagers voor de CFX, stickers en een tas. Waarde goodies ongeveer 20 euro, de WP1080 kost lokaal al gauw tegen de 50 euro. Levertijd was 2 weken. Voor mij kon het dus makkelijk uit.

Daar staat tegenover mijn Traxxas TRX-4. Lokaal gekocht bij Romulco. RCmart is een stuk goedkoper, maar als je dan gaat rekenen en de verzendkosten meerekent en de kans op douanekosten. Dan kon die duurder uitvallen. Plus Romulco heeft mij 2x laten proefrijden voor de aankoop, veel advies gegeven, staat klaar als er wat is en gaf mij nog een kleine korting. Dus heb ik hem de aankoop gegund.

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Asiatees

Bericht door johanv » 07 jan 2018 11:30

Mooi omschreven heren:)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

T56
Donateur
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jun 2017 22:23
Locatie: Oosterhout
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Asiatees

Bericht door T56 » 07 jan 2018 12:29

Heb al een paar keer wat besteld daar , nog nooit invoerrechten hoeven te betalen , waren toch bedragen boven de 100 euro.
Vattera Ascender Unimog , Axial Wraith , Axial scx10-2 Chevy , Cross rc HC6 , MST CFX-W Jeep Rubicon

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 136 keren

Re: Asiatees

Bericht door Wouterb » 07 jan 2018 13:42

T56 schreef: 07 jan 2018 12:29 Heb al een paar keer wat besteld daar , nog nooit invoerrechten hoeven te betalen , waren toch bedragen boven de 100 euro.
Mazzelkont!
Ik heb nog nooit iets zonder douane kosten binnen de grenzen gekregen. Zelfs een €15 dingetje kostte me €20 'onderzoekskosten' extra.
Ik bestel ook wel bij Hobbyking EU warehouse.
Met name electronica. Dat is al in nederland. €5 verzending en met 3 dagen in huis.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
mennerke
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:47
Locatie: B-Herentals
Participant x 4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Asiatees

Bericht door mennerke » 07 jan 2018 17:54

...wie niet waagt blijft... :think:

T56
Donateur
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jun 2017 22:23
Locatie: Oosterhout
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Asiatees

Bericht door T56 » 07 jan 2018 20:48

Wouterb schreef: 07 jan 2018 13:42
T56 schreef: 07 jan 2018 12:29 Heb al een paar keer wat besteld daar , nog nooit invoerrechten hoeven te betalen , waren toch bedragen boven de 100 euro.
Mazzelkont!
Ik heb nog nooit iets zonder douane kosten binnen de grenzen gekregen. Zelfs een €15 dingetje kostte me €20 'onderzoekskosten' extra.
Ik bestel ook wel bij Hobbyking EU warehouse.
Met name electronica. Dat is al in nederland. €5 verzending en met 3 dagen in huis.

:D idd mazzel , heb ook regelmatig spullen uit Amerika gehaald voor mijn toenmalige 1:1 auto , maar dan ben je iedere keer het haasje , dan kijken ze wat de waarde is en daar tellen ze de verzendkosten bij op en over dit bedrag mag je dan invoerrechten en btw betalen.
Vattera Ascender Unimog , Axial Wraith , Axial scx10-2 Chevy , Cross rc HC6 , MST CFX-W Jeep Rubicon

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Asiatees

Bericht door Dustin » 15 jan 2018 14:58

even een kleine correctie, het is 22 euro inclusief verzendkosten.
Van de site van de belastingdienst:

Bereken eerst de invoerrechten:
- U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU).
Bereken vervolgens de btw (omzetbelasting) bij invoer:
- U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus het invoerrecht, commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot de plaats van bestemming, enzovoorts.
Tel op: invoerrechten + btw
Tel op: invoerrechten + btw = te betalen totale belastingen bij invoer.

Asiatees, RCmart etc. heb ik nog nooit invoerkosten gehad.
Amerikaanse sites als RPPHobby vrijwel altijd

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2768
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 846 keren
Ontvangen waarderingen: 1006 keren

Re: Asiatees

Bericht door Cesco » 15 jan 2018 20:21

Je moet dus een dosis geluk hebben. 😃

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten