balanceerkabeltjes gebruiken
-
- Pro Member
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
- Locatie: gilze
- x 17
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
balanceerkabeltjes gebruiken
Nu werkt mijn accessoire op een spanning van 6-9 Volt.
Dus volgens het schema zou ik dat op pen 3 en 1 of pen 4 en 2 af kunnen tappen.
Dan heb ik een spanning van 7,4 Volt.
Nu wil ik graag jullie mening hierover of dit een goede voeding is, het stekkertje zit er toch, dus waarom geen gebruik van maken?
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX
-
- Donateur
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
- x 1 x 20
- Gegeven waarderingen: 287 keren
- Ontvangen waarderingen: 256 keren
Re: balanceerkabeltjes gebruiken
Hoi Leyhon,
Het kan wel, maar.....je creert er wel een onbalans mee in je accupack. Je zou kunnen zeggen dat dit wel weer wordt rechtgestreken bij het opladen (met balancer), maar ook tijdens het rijden kun je er last mee krijgen.
Cell 1 en Cell 2 kunnen al een stuk verder ontladen zijn dan cell 3, waardoor jouw Traxxas regelaar nog niet meteen zichzelf uitschakelt. De hogere lading van cell 3 zou ervoor kunnen zorgen dat je regelaar gewoon doorgaat en dat cell 1 en 2 onder hun minimum voltage duiken en stuk gaan.
Met een lipo alarm kun je het wel weer voorkomen, deze monitored alle drie de cellen, en wanneer er 1 te laag wordt slaat hij al alarm. Tijdens het laden moet er dan natuurlijk ook wel veel meer gebalanceerd worden.
Ik persoonlijk zou het niet zo aansluiten, maar bv een LM317 gebruiken. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
In jouw geval: Piet Kennis op de Korvelseweg in Tilburg heeft ze vast wel liggen.
De meesten lossen het trouwens op met een losse accu.
Het kan wel, maar.....je creert er wel een onbalans mee in je accupack. Je zou kunnen zeggen dat dit wel weer wordt rechtgestreken bij het opladen (met balancer), maar ook tijdens het rijden kun je er last mee krijgen.
Cell 1 en Cell 2 kunnen al een stuk verder ontladen zijn dan cell 3, waardoor jouw Traxxas regelaar nog niet meteen zichzelf uitschakelt. De hogere lading van cell 3 zou ervoor kunnen zorgen dat je regelaar gewoon doorgaat en dat cell 1 en 2 onder hun minimum voltage duiken en stuk gaan.
Met een lipo alarm kun je het wel weer voorkomen, deze monitored alle drie de cellen, en wanneer er 1 te laag wordt slaat hij al alarm. Tijdens het laden moet er dan natuurlijk ook wel veel meer gebalanceerd worden.
Ik persoonlijk zou het niet zo aansluiten, maar bv een LM317 gebruiken. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
In jouw geval: Piet Kennis op de Korvelseweg in Tilburg heeft ze vast wel liggen.
De meesten lossen het trouwens op met een losse accu.
-
- Member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 28 apr 2018 21:21
- Locatie: Noord Holland
- x 1
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: balanceerkabeltjes gebruiken
Ik zou een kleine externe BEC aansluiten op de accu. Bij die van Castle Creation kan je de uitgangspanning instellen tussen de 5 en 9V en bij sommige tussen de 5 en 12V.
- Coop
- Donateur
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
- Locatie: Tilburg
- x 5
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: balanceerkabeltjes gebruiken
De eerder gegeven antwoorden slaan de spijker op de kop. Deze aansluitmethode is niet aan te raden. Ook zijn de balanceerkabeltjes niet berekend op enige belasting. Een paar LEDs zal misschien nog wel gaan, maar een electrische lier o.i.d. lijkt me niet zo'n strak plan.
Persoonlijk zou ik ook voor de BEC methode gaan. Maar gezien de meeste BECs die ik ken geen 6-9V doen (ik geloofdat 5V en 12V het meest gangbaar zijn), is een andere DC-DC converter mogelijk gewenst. De voeding van de BEC of DC-DC converter zou ik ook zeker niet van de balanceer kabel afnemen, maar gewoon een male-to-female met aftakking tussen de reguliere accukabels en de ESC plaatsen. Of, afhankelijk van het verbruik van je accesoires, een extra accu gebruiken zodat er minder impact op je rijtijd is. Je zou dan een relais kunnen plaatsen tussen een vrij kanaal op je ontvanger en de voeding van je accesoires, zodat bij het aan of uitschakelen van je ESC ook de apart gevoede accesoires mee aan of uit gaan.
Persoonlijk zou ik ook voor de BEC methode gaan. Maar gezien de meeste BECs die ik ken geen 6-9V doen (ik geloofdat 5V en 12V het meest gangbaar zijn), is een andere DC-DC converter mogelijk gewenst. De voeding van de BEC of DC-DC converter zou ik ook zeker niet van de balanceer kabel afnemen, maar gewoon een male-to-female met aftakking tussen de reguliere accukabels en de ESC plaatsen. Of, afhankelijk van het verbruik van je accesoires, een extra accu gebruiken zodat er minder impact op je rijtijd is. Je zou dan een relais kunnen plaatsen tussen een vrij kanaal op je ontvanger en de voeding van je accesoires, zodat bij het aan of uitschakelen van je ESC ook de apart gevoede accesoires mee aan of uit gaan.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 260 gasten