advies lichtset

Dirk
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2018 13:00
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

advies lichtset

Bericht door Dirk » 22 aug 2018 10:52

Goede middag heren,

Als nieuwkomer in de scaler wereld zit ik met enkele technische vragen, het betreft een lichtset. Wat zijn de aanraders voor een scaler? Of is het specifiek model gebonden? Ik heb ondertussen kennis gemaakt met MyTrickRC , mooi, prijzig maar waar kan ik dat bestellen? Waar ik ook een hekel aan heb zijn de knipperlichten die altijd werken, ik bedoel dat als je rijd, je neemt een bocht dan gaan de knipperlichten knipperen. Ik heb enkele Tamiya vrachtwagens en die hebben dat ook, niet realistisch. Zijn er nog andere merken van lichtsets die goed zijn? Dan daarop aansluitend de bedrading, ik weet wel dat elke led zijn draden moet hebben, maar hoe lossen jullie dat op zodat er geen spaghetti ontstaat? Is er geen systeem voor crawler verlichting waar er 1 dubbele draad rond loopt en die dan elke lamp zijn opdracht geeft? Zo lijk loconet in de modeltrein wereld?
Ik vind het moeilijk om altijd al die draadjes los te halen als er body eraf moet. Bij de trucks is de cabiene kantelbaar, maar evengoed is het altijd een gepruts om de bedrading veilig weg te werken.
Ik kijk uit naar de reacties

Dirk

johndoe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies lichtset

Bericht door johndoe » 22 aug 2018 11:20

Heb inderdaad een lichtset gezien waar de knipperlichten van werken. Zou deze zelf niet aansluiten, wellicht er amerikaanse lichten van maken (permanent laten branden). Van deze lichtset is het wel mooi dat er een achteruitrijlamp gaat branden bij achteruitrijden. Dat is wel weer gaaf.

Maar is een aardige meerprijs tov een standaard lichtset. Weet nog niet of ik er dat voor over heb.

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: advies lichtset

Bericht door Dirk Weijnen » 22 aug 2018 14:00

Ik gebruik zelf in mijn 6x6 een killerbody lichtset, dat is idd wel een spaghetti maar is een kwestie van zo neerleggen dat je er het minste last van hebt. Carson en Killerbody zijn lichtsets waar de knipperlichten werken met sturen en de remlichten branden zodra je signaal achteruit geeft. In mijn CrossRc MC8 8x8 zit een lichtstet bijgeleverd die je verstopt in de chassisbalken zie mijn bouwverslag. Misschien kun je hier iets mee bedenken. Ook kun je alle andere bouwverslagen kijken hoe andere het doen.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: advies lichtset

Bericht door zanthrax » 22 aug 2018 14:09

Ik maak m'n lichtsets zelf. De kant en klare oplossingen komen met allerlei rare knipper standen die je niet nodig hebt en er zitten vaak net niet de LEDs bij die je nodig hebt. En door er flink wat te proberen heb ik een verzameling LEDs opgebouwd waarvan de kleuren me bevallen, warm wit ipv blauwig wit voor oudere auto's, oranje dat ook erg oranje is ipv rood.

1 stekker die een lege poort op de ontvanger gebruikt is doorgaan voldoende, dus maar 1 verbinding tussen chassis en body.
Dan alle LEDs parallel aan elkaar. Als je dat vooraf een beetje handig plant maak je maar 1 lus door de hele body.
Elke LED moet een 0.25W weerstandje hebben, anders branden ze snel door, welke weerstanden dat moeten zijn kun je hier uitrekenen: http://led.linear1.org/led.wiz

Wat betreft het bus systeem wat je omschrijft, dit klinkt wel heel tof. Dit moet met een Arduino en een stukje RGB LED strip zeker kunnen. Een RC specifiek product heb ik er nooit voor gezien, als het bestaat zal het vast reteduur zijn.

Ik zal vanavond een paar foto's voor je maken, dit weekend heb ik nog een body voorzien van 8 LEDs in 2 uur tijd.
edit: 2 LEDs achter, voor 4, en de knipperlichten op de spatschermen voor. 8 in totaal, 1 aansluiting op het chassis.
Afbeelding
Gebruikte draad is wat te dik maar ik heb er nog meters van liggen.

In een andere auto heb ik 12 LEDs, verlichting voor en achter, 6 werkende knipperlichten, remlichten met 3e remlicht, achteruitrijlicht, allemaal op een Arduino microcontroller, nog steeds maar 2 stekkers, 1 voor, 1 achter.


En dit is nog m'n favoriete aanpak, wel een eBay kitje voor 8 LEDs maar de body zit op het chassis met magneten, de spanning loopt door deze magneten. Hier een video van het verbinden van de verlichting en het monteren van de body, niet met je ogen knipperen, dan mis je het.

Zo ziet dat er aan de binnenkant uit. 2 achterlichten, 6x voor, de grote proppen draad zijn de veel te lange snoeren die opgebundeld zijn.
Afbeelding

Nog eentje, licht in de bumpers voor en achter en licht voor in de body. Ook nog een lier. Hier is het me redelijk mooi gelukt alle bedrading netjes weg te werken.
Afbeelding

Of als je het makkelijk wilt houden, aliexpress en ebay puilen uit van de goedkope setjes waarmee je voor een paar euro klaar bent.
https://www.aliexpress.com/item/8Leds-L ... 02797.html
https://www.aliexpress.com/item/4pcs-se ... 43734.html
https://www.aliexpress.com/item/G-T-Pow ... 22648.html
Geen ervaring met de spots met kap, de andere 2 gegeven voldoende licht om in het donker te kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door zanthrax op 22 aug 2018 21:29, 5 keer totaal gewijzigd.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: advies lichtset

Bericht door Dirk Weijnen » 22 aug 2018 14:20

Dat met die magneetjes is wel een mooi systeem ik had zelf al ooit eens iets in mijn hoofd zitten om er stekkertjes te maken waar de body in prikt en de lichtset aan de body zit zodat het ook stroom krijgt en niet verschuift. want ik gebruik zelf magneetjes om mijn skyline body vast te houden maar dat wil nog weleens een schuiven dat ie net niet lekker zit.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: advies lichtset

Bericht door Cesco » 22 aug 2018 14:45

In principe zou elke lichtset moeten kunnen werken. Knipperlichten leds kun je weglaten of vast laten branden.

Mytrickrc is wat duurder, maar de leds zijn echt heel fel. Geven serieus licht. Daar zit tussen verschillende lichtset wel een duidelijk verschil. De een is meer een indicatie licht, de ander echt functioneel. De felheid van de leds is dus een verschil. Hoe uit dat zich in onze hobby?

Stel je scale rijd op 10 meter van je af in een bocht tussen bosjes. Dan is het verschil of je aan de felheid van de leds alleen weet wat de voorkant en de achterkant is. Of dat de leds echt ala 1/1 koplampen ver voor zich uit schijnen zodat je ook kan zien waarheen te sturen.

Mytrickrc is te koop via hun eigen website, hun EBay shop en hun Amazon shop. Maar ook via diverse hobby shops via hun webshops en EBay shops. Ik heb zo een Mytrickrc set. Goede kwaliteit, bak met licht.
https://www.mytrickrc.com

Er zijn uiteraard nog veel meer merken.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten