De printer die ik gekocht heb is een Prusa I3 Mark 3. Het is een printer ontworpen door Josef Prusa in Tsjechie. En daar heb ik hem dus ook vandaan. Het ontwerp van de printer is geheel opensource, en in principe had ik dus alle kunstof delen op mijn huidige 3D-printer kunnen printen. Maar omdat er ook nogal wat hardware nodig is, heb ik dus voor een complete kit gekozen.
Ten opzicht van mijn huidige printer, een Velleman K8400, is het ontwerp een stuk simpeler, en ik hoop dan ook op makkelijker onderhoud. Ook heeft de Prusa wat meer functies zoals Bed Mesh Leveling, een verwarmd bed en nog wat leuke zaken. Ook het printen van flexibele materialen (rubberachtig) is nu mogelijk. Maar het allerbelangrijkste......hij is lekker stil.
Of de K8400 blijft, of gaat vertekken dat weet ik nog niet.
Vandaag de eerste stapjes gemaakt. Eerst het frame opgebouwd, en gezorgd dat het helemaal vlak en recht vastgeschroefd zit. Daarna de Y-as erop, en de X-as alvast in elkaar gezet. To be continued.

- Het frame zit in elkaar. Super simpel!

- De x-as bijna in elkaar. Ging iets minder soepel. Ik moest nog wat gaten met een 8mm boor schoonmaken.

- Het resultaat van vandaag