Typhon Grom - 'speed' Project Build

Ruimte voor al de onroad wagens zoals de Tamiya TT.
Mole-NLD
Donateur
Gegeven waarderingen: 268 keren
Ontvangen waarderingen: 60 keren

Typhon Grom - 'speed' Project Build

Bericht door Mole-NLD » 31 jan 2025 15:37

Hallo allemaal en welkom bij het topic over mijn Typhon Grom.
Even wat anders dan crawlen, maar niks minder leerzaam! (Hoop ik)

'speed' staat tussen aanhalingstekens omdat het echt geen records zal verbreken en ik geen speedrunner ben.
Ik ben meer een crawler, vandaar mijn activiteit op dit forum.

De Typhon nu:
Momenteel is de typhon nog volledig stock, niks mee gedaan. Wel enkele keren door de loods mee gereden, maar iets te hoog gras buiten is al niet meer leuk. Hoge funfactor heeft t wel, juist omdat t zo makkelijk en leuk rijd voor n zacht prijsje.

De Plannen:
Ik heb een bestelling geplaatst voor de volgende onderdelen:
  • ESC: Hobbywing QuicRun WP16BL30
  • Motor: Hobbywing QuicRun 2435SL G3 4500KV
  • Pinion: 16T ø2mm (Een van Furitek en een van GPM.) Want: de beste raad, is voorraad.
  • Motormount: GPM adjustable
  • Transmitter: FlySky G7P
  • Receiver: FlySky FS-R7P
  • En een acculader, accus en n hoop XT60L connectors. Want heb ook alleen nog maar Traxxas en de standaard (kleine) Spectrum laders en accus die bij de mini axials en de groms zitten. Daar komt nu ook verandering in!
Het is geen nieuw idee, bovenstaande motor in de typhon, er staat al het e.e.a. op het Arrma-Forum. Het is ook niet de snelste optie. Maar voor mij spannend zat, zeker de nieuwe transmitter vind ik nog even spannend.

Ik zal allereerst de motor en ESC plaatsen (passend maken?) En dan hoop ik dat de stuurservo nog past. Er zijn builds waarbij die namelijk verplaatst moet worden óf de mount moet worden aangepast. Weet nog niet of dat bij mij zo zal zijn, maar "we'll cross that bridge when we get there" zoals ze dat in het Engelands zo mooi zeggen.
Daarna volgt het aansluiten van de FlySky materialen.

De eerste testruns zal ik doen op 2S, maar de electronica is 3S capabel (oeps, moet ik de standaard servo nog controleren? schiet me net te binnen... maar misschien is dat wel volledig irrelevant?) Goed, 3S. Ook dat gaat getest worden wanneer alles naar behoren werkt!

Mijn ervaring:
Is zeer beperkt... Ik heb tot nu toe alleen wat (in mijn ogen) simpele dingen gedaan aan mijn TRX4M met wat plug en play injora spul. En op de TRX4 de lampset en een plug en play speaker. Deze build is weer een stapje verder en allemaal wat minder plug en play.

Ik heb in ieder geval zin om er n hoop van te leren en ik neem jullie hier gewoon gezellig mee in het process!
PS: alle tips en tricks zijn welkom!
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom

Mole-NLD
Donateur

Re: Typhon Grom - 'speed' Project Build

Bericht door Mole-NLD » 02 feb 2025 20:59

Overigens betwijfel ik of die überhaupt sneller zal gaan dan de nieuwe 223S versie, maar ik vind toch juist het zelf sleutelen leuker en uitdagender.

De onderdelen waren binnen en stap 1 was dan ook testen of ik t allemaal snap en of alles werkt. (dat ging dan voornamelijk over de nieuwe FlySky G7P en receiver.)

Dus de originele stekkers er af en de XT-60L connectors er op.
Handige Harry hier vergat de grijze 'covers' voor achterop. Juist het gene wat de L versie beter maakt dan de gewone... Ik haal ze er nog wel een keer af en plaats ze opnieuw. Maar voor nu werkt het.

ESC aangesloten aan de motor en receiver.
Transmitter aan, ESC aan, en toen? Toen werkte het! Mooi. (Handig, de receiver was al af fabriek verbonden)
Uitgezet, de ventilator en servo aangesloten voor de test, en die werken ook EN in de juiste richting.

IMG_3806.jpeg

Toen het fabrieksspul maar uit te typhon gehaald en begonnen met het herplaatsen van de nieuwe motor. (Blij met de 'adjustable mount', als de mesh nu niet goed is kan ik alleen mezelf de schuld geven)
Helemaal top, de GPM pinion geplaatst en afgesteld. De ventilator geplaatst en dat was het moment dat ik naar de servo ging en realiseerde dat de mount van de servo de oude ESC was... Gelukkig zijn er speciale mounts, en die heb ik ook meteen maar besteld. Alleen wel jammer dat ik er niet mee verder kon.

IMG_3807.jpeg
Before
IMG_3816.jpeg
After (Of, tussendoor. De after komt wel als die echt af is)

Ik hoop de mount morgen binnen te krijgen zodat ik 't project af kan maken.
Er moet wel wat gefreesd worden aan het chassis om de receiver passend te krijgen waar ik 'm wil.
De ESC past zo wel denk ik, maar dat hangt ook van de servomount af.

Bonusfoto voor degene die t tot hier hebben volgehouden.
Aangezien ik mijn soldeerstandaard nog niet heb teruggevonden vond ik dit wel een degelijke oplossing!

IMG_3804.jpeg
IMG_3805.jpeg
Hup daar is Willem met z'n waterpomptang!
Crawlers:

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom

Patrick
Donateur
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 317 keren
Ontvangen waarderingen: 290 keren

Bericht door Patrick » 03 feb 2025 21:18

Interessant project. Kun je voor dit model ook zaken als een one-way diff enzo krijgen?

Mole-NLD
Donateur

Bericht door Mole-NLD » 03 feb 2025 21:55

Oh geen idee! (En ja, ik heb net eerst moeten opzoeken wat een one way differentieel was.)

Ja ik vind t zeker n leuk project. 't is wel wat anders dan 'n crawler maar zeker leuk sleutelen. Heb ook wel zin om straks met de transmitter te klooien en kijken wat daar de mogelijkheden allemaal mee zijn. Heb natuurlijk wel wat YT gekeken, maar zelf in de hand is toch altijd anders he.
Crawlers:

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Patrick
Donateur

Bericht door Patrick » 04 feb 2025 21:11

Mole-NLD schreef: 03 feb 2025 21:55 Oh geen idee! (En ja, ik heb net eerst moeten opzoeken wat een one way differentieel was.)

Ja ik vind t zeker n leuk project. 't is wel wat anders dan 'n crawler maar zeker leuk sleutelen. Heb ook wel zin om straks met de transmitter te klooien en kijken wat daar de mogelijkheden allemaal mee zijn. Heb natuurlijk wel wat YT gekeken, maar zelf in de hand is toch altijd anders he.
Ik blijf je projectje volgen. Vroeger had ik een TRF501X van Tamiya. Was ook erg leuk. Jeukt wel weer om een keer een buggy te bouwen voor de Speedway in Tilburg.
Met mijn skills is het wel verstandig om iets stevigs te hebben. Deze Grom ziet er wel goed uit.
Deze gebruikers waarderen Patrick voor dit bericht:
Mole-NLD (05 feb 2025 09:20)

Mole-NLD
Donateur

Bericht door Mole-NLD » 05 feb 2025 09:20

Leuk dankje! Ja ik denk dat het voordeel van de grom is dat die relatief klein is (1:14) het lijkt dan al snel 'sneller' dan een 1:10 o.d. En de bouwkwaliteit lijkt me gewoon goed! (volgas tegen een muur is denk ik nog steeds niet aan te raden, maar denk dat die best wat koprollen overleeft)

Ik heb gister de servomount binnen gekregen! Natuurlijk gister avond direct aan t sleutelen gegaan. Heb een heel klein beetje moeten frezen om de receiver op de gewenste plek te krijgen, maar ik was blij de dremel weer een keer te mogen gebruiken!

IMG_3834.jpeg
Servomount met mooie baseplate voor de ESC
IMG_3837.jpeg
Hier moest wat gedremeld worden.
IMG_3849.jpeg
Zo staat die er nu bij.

Ik ben nog niet overtuigd dat de locatie waar ik de aan/uit knop van de ESC heb zitten de beste plek is, maar dat zal de tijd leren. De lexaan kap past wel maar zou er beter van worden als die wat vervormd wordt denk ik.

Dat heb ik gister wel n beetje voorzichtig geprobeerd met een fohn, maar de kap is sterker dan ik had verwacht, wil t niet gehaast en lomp doen, dus daar ga ik nog wel een keer n uurtje voor zitten. De kap sluit nu in elk geval met alles aangesloten incl. accu.
Crawlers:

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Mole-NLD
Donateur

Bericht door Mole-NLD » 05 feb 2025 09:35

Patrick schreef: 04 feb 2025 21:11 Jeukt wel weer om een keer een buggy te bouwen voor de Speedway in Tilburg.
DOEN!
Ben zelf nog nooit bij Speedway geweest (of welke andere vereniging dan ook...) Maar t zijn zeker leuke projectjes. Ik zou ooit wel n keer n nitro willen bouwen. Niet omdat dat sneller, beter of makkelijker is dan electra, maar gewoon als project. (Maar zo heb ik wel veeeel meer project ideeen... Mijn vriendin zegt altijd; jouw hobby is hobbies hebben)
Crawlers:

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Mole-NLD
Donateur

Bericht door Mole-NLD » 06 feb 2025 12:19

Gister avond dan maar even getest! De eerste runs op 2S, leuk, dit ging al wat vlotter dan de stock electronica!
Accu toen vervangen voor de 3S en de motor was lang niet zo heet als ik had verwacht!
Sterker nog... Die voelde nog vrijwel koud aan na de 2S runs. (Waren slechts een paar runs omdat de zon rap onderging en ik de 3s accu nog wilde testen)

Lekker!! Echt n hele andere auto zo op 3S! Dit is denk ik wel de snelste auto die ik heb nu! :dance:

En toen was er een koprol en stopte de auto met rijden.
Geen probleem, iets was te verwachten op zo'n testrun. De opties waren:
  • Gestripte tandwielen.
    Maar dat verwachtte ik niet, was vrij secuur geweest met afstellen
  • Motor verschoven in de adjustable bracket.
    Hier hoopte ik eigenlijk op, want zou geen of weinig schade betekenen en is makkelijk op te lossen
  • Motoras afgebroken...
    Omdat die 2mm is t.o.v. de standaard 2.3 hoorde ik dat dat wel eens problemen opleverde, maar vooral bij het gebruik van verkeerde pinion gears en ik had speciaal een ø2mm T16 gekocht om die kans te minimaliseren

Even sleutelen en ik was er al gouw achter dat het een heel simpel probleem was!
De bout van de piniongear was losgelopen, as draaide dus zonder t tandwiel mee te nemen. Niks kapot en simpele fix. (dit keer wel met wat loctite vastgezet)

IMG_3880.jpeg
Piniongear weer teruggezet
Crawlers:

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Patrick
Donateur

Bericht door Patrick » 06 feb 2025 12:53

Oow dat was een mazzeltje ;)